Enligt den nederländska betaltjänsten Adyen stod mobila betalningar för mer än en fjärdedel av de globala transaktionerna pĂ¥ nätet under det fjärde kvartalet 2014. PĂ¥ vissa hĂ¥ll var de mobila betalningarna ännu större än sĂ¥.
I Storbritannien stod surfplattor och smartphones för hela 40 procent av onlineköpen under perioden november till januari. En ökning frĂ¥n 37 procent föregĂ¥ende kvartal och upp frĂ¥n 32 procent samma period förra Ă¥ret.
Surfplattorna har nĂ¥tt en platĂ¥
Samtidigt fortsätter de smarta telefonerna att ta en allt större andel av den mobila handeln i landet. För ett Ă¥r sedan stod surfplattorna för 80 procent av köpen medan smartphones stod för de resterande 20 procenten.
Nu ska smartphones stĂ¥ för en fjärdedel, 25 procent, och den utvecklingen tror man kommer att fortsätta.
– Smartphones fortsätter att utvecklas med stormsteg medan surfplattor nĂ¥tt vad som kan anses vara en platĂ¥, och i stort sett enbart fungerar som en ersättare till hemdatorn. Med nya investeringar, ständigt expanderande skärmar och en alltmer uppkopplad vardag, tror jag inte att det kommer att dröja länge innan smartphones gĂ¥r om surfplattor som den vanligaste mobila shoppingenheten, säger Adgild Hop, Retail Director pĂ¥ Capgemini.
Globalt sett är det redan mobiltelefonen som är den dominerande m-handelsenheten enligt Adyen, och även i Sverige ska mobilen regera. En utveckling som drivs pĂ¥ av att e-handlare och betalleverantörer anpassar sig till den mobila framtiden.
Källa: Press