Den nederländska betaltjänsten Adyen, som kan se tillbaka på ett lyckat 2014, ger oss med jämna mellanrum en inblick i de mobila betalningarnas framfart. Nu är det dags igen och deras kvartalsåterkommande rapport, Mobile Payments Index, visar att mobilt fortsätter att ta mark.
Under fjärde kvartalet 2014 skedde 25,8 procent av de globala transaktionerna i deras nätverk via en mobil enhet. Det är en ökning med 11 procent jämfört med tredje kvartalet, och jämför man med fjärde kvartalet 2013, är det en ökning med hela 37 procent. Då skedde 18,8 procent av alla inköp på nätet via mobila enheter enligt Adyen.
– För många företag är mobilt nu den primära försäljningskanalen, snarare än att bara vara en viktig försäljningskanal. Mycket tack vare en ökad tillväxt av mobila betalningslösningar under det sista kvartalet 2014. En mobil strategi som prio ett blir en verklighet för allt fler företag under första kvartalet 2015, säger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.
Android hack i häl
Samtidigt konstaterar man att smartphones fortsätter att rycka ifrån surfplattor som den mest populära mobila enheten när det gäller att handla på nätet. 58 procent av alla mobila transaktioner skedde via smartphones och 42 procent med hjälp av surfplattor.
En trend som märkts tydligt de senaste kvartalen och som delvis beror på att smartphones får allt större skärmar. Precis som tidigare ligger Apple i topp där iPad står för 34 procent av alla mobila köp och där iPhone kommer på en andra plats med 32,3 procent.
Smartphones med Android fortsätter dock att knappa in och kommer på en tredje plats med 25,3 procent. Adyen tror att om trenden fortsätter kan Androidlurar gå om Apples enheter under andra halvan av 2015.
Källa: Press