Att mobila enheter tar allt mer mark inom e-handeln är ingen större nyhet. Enligt den nederländska betaltjänsten Adyen stod mobila betalningar för mer än en fjärdedel av de globala transaktionerna på nätet under det fjärde kvartalet 2014. I Storbritannien var siffrorna ännu större än så, nämligen 40 procent.
Riktigt så långt framme ligger man dock inte i USA enligt en ny rapport från eMarketer. Under det fjärde kvartalet stod stationära och bärbara datorer för tre fjärdedelar, 75,1 procent, av de totala e-handelsintäkterna. Något som gör att mobilt har en andel på 24,9 procent, ungefär i linje med Adyens siffror som är globala.
Toppar ytterligare lista
När det gäller de mobila enheterna stod surfplattor för 13,7 procent och smartphones för 11,2 procent av intäkterna under kvartalet. Kollar man sedan på antalet besökare till landets e-handelssajter är det stationära och bärbara datorer som ligger i topp även här.
Majoriteten av besökarna använde sig av en dator under perioden, 55,7 procent. I denna listan klättrar dock den smarta telefonen förbi surfplattan och står för 29,9 procent av den totala e-handelstrafiken, jämfört med 14,4 procent för surplattan.
Källa: Press