ANNONS

Mobilshoppandet har ökat med nästan 40 procent

Mobilshoppandet har ökat med nästan 40 procent

Tillväxten inom svensk e-handel kommer till stor del från mobilerna, det enligt en ny rapport från DIBS. Idag handlar 37 procent av svenskarna på nätet med mobilen, en ökning med 42 procent jämfört med året innan.

ANNONS

Tidigare i somras berättade Klarna att den mobila e-handeln nu står för över en tredjedel av nätaffärerna. Siffror som nu backas upp av en ny rapport från betalleverantören DIBS. Enligt deras senaste siffror är det idag 37 procent av svenskarna som handlar på nätet med mobilen. Det är en ökning med 42 procent jämfört med året innan då siffran var 26 procent.

Undersökningen har genomförts i alla de nordiska länderna och mobilhandeln ökar kraftigt i hela regionen. Mest ökar den i Sverige där 736 000 nya konsumenter handlade med mobil eller surfplatta.

Det totala antalet mobila shoppare i Sverige var 2 451 000 och det placerar oss på första plats i Norden. Danmark kommer på andra plats med 1 303 000, Norge trea med 1 132 000.

Måste anpassa sig

Enligt DIBS sker tillväxten inom e-handeln idag via mobila enheter och de som handlar med telefon eller surfplatta tenderar också att handla mer. De som handlat minst 25 gånger per halvår har fördubblats under perioden.

Svenskarna genomför nära 30 miljoner mobila köp per år, men samtidigt är många konsumenter missnöjda med webbplatser som inte är mobilanpassade. Fyra av tio uppger att de avbrutit köpet på grund av detta.

– Konsumenterna vill uppenbarligen handla mobilt, och nu är det upp till handlarna att anpassa sig och erbjuda bra lösningar annars riskerar man att förlora kunder, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS.

Mobila betallösningar

Mobilshoppingen ökar i alla ålderskategorier och hälften av alla svenskar mellan 25-44 handlar idag mobilt. Även i ålderskategorin 55 till 64 år ökar mobilshoppingen snabbt, från 12 till 30 procent under året. Kläder, skor, media och resor är kategorierna som ökat mest.

– Framtidens shopping är mobil. Vi är mitt i en stor förändring där mobila betalningslösningar kommer att lyfta e-handeln till nästa nivå. Nätbutikerna har väldigt mycket att vinna på att anpassa sig snabbt till den mobila utvecklingen. Nya mobilanpassade betalningslösningar är under lansering och vi är övertygade om att dessa kommer att flytta köpen till mobilen i en snabbare takt än tidigare, säger Daniel Larsson.

60 procent av de som handlade via mobilen valde den för att den finns närmast till hands och upplevs som smidigare än handel via datorn. Och just smidigheten är viktig, något som allt fler aktörer nu också verkar ha förstått.

– Ett exempel är de kortutgivande bankerna i Sverige som kommer att förregistrera kort i MasterCards mobila betalningslösning, MasterPass under nästa år. Ett annat exempel är Apple som nyligen har lanserat en ny betalningslösning som underlättar för köp i appar. De svenska bankernas mobillösning för betalningar, Swish, kommer sannolikt också att lanseras för e-handel under 2015. Oavsett vilken lösning som konsumenterna väljer är de alla exempel på lösningar som förenklar köpupplevelsen rejält jämfört med tidigare, säger Daniel Larsson.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se