Det började i försiktig skala med köp för lĂ€gre summor, men i takt med att mobilerna blev smartare blev de ocksĂ„ mer e-handelsvĂ€nliga. Redan 2015 kom antalet e-handelsbesök som skedde i en mobil enhet, det vill sĂ€ga en mobiltelefon eller en surfplatta, upp i över 50 procent. Under 2016 och 2017 skedde samma skifte för order respektive intĂ€kter.Â
Desktop under 30 procent
Sedan en tid tillbaka Ă€r det dock mobiltelefonerna som stĂ„r för den stora tillvĂ€xten oavsett om man tittar pĂ„ intĂ€kter, order eller besök. Detta samtidigt som bĂ„de surfplattorna och desktop backar stadigt. Nu kan vi avslöja att 2018 blir Ă„ret dĂ„ antalet e-handelsbesök via desktop ser ut att för första gĂ„ngen gĂ„ under 30 procent.Â
- Mindre Àn en tredjedel, 32 procent, av besöken kom via en dator i fjol. I prognosen, som vi baserar pÄ de senaste Ärens utveckling, kommer den siffran att minska till cirka 27 procent i Är, sÀger Joakim Andersen, analytiker pÄ Ehandel.se.
FrÄn 43 till 64 procent pÄ tre Är
Vi har tagit en titt pĂ„ de senaste Ă„rens utveckling och kan konstatera att andelen besök via en dator har minskat frĂ„n 43 till 32 procent frĂ„n 2015 till 2017. Och med tannke pĂ„ mobiltelefonernas framfart hittills, finns det inget som tyder pĂ„ att den utvecklingen skulle stanna av.Â
TvÀrtom vÀntas andelen besök frÄn desktop och surfplatta fortsÀtta att sjunka, samtidigt som e-handelsbesöken via mobiltelefoner i Är vÀntas nÄ hela 64 procent. Det kan jÀmföras med att mobiltelefonerna endast stod för 41 procent av besöken 2015.
48 procent av intÀkterna i mobilen
En liknande utveckling ser vi pĂ„ intĂ€ktssidan, dĂ€r de mobila enheterna (mobiltelefonerna och surfplattorna) tillsammans vĂ€ntas stĂ„ för över hĂ€lften (nĂ€ra 60 procent) av alla intĂ€kter till e-handeln. Och Ă€ven hĂ€r Ă€r det mobiltelefonerna som vinner andelar pĂ„ surfplattornas bekostnad.Â
- Mobiltelefonen kan utan surfplattans hjĂ€lp, nĂ€stan stĂ„ för hĂ€lften - 48 procent - av intĂ€kterna, konstaterar Joakim Andersen.Â
Och medan andelen intĂ€kter via mobiltelefonen har ökat stadigt de senaste Ă„ren, har desktop och surfplattor gĂ„tt i motsatt riktning, och stannar förmodligen i Ă„r pĂ„ omkring 40 respektive 12 procent.Â
Informationen i artikeln kommer frĂ„n vĂ„r statistiktjĂ€nst Ehandel.se Analytics. Prognosen bygger pĂ„ de senaste Ă„rens utveckling inom besök och intĂ€kter till svensk e-handel.Â