Det snackas ofta om att mobila enheter är de viktigaste plattformarna för e-handelns framfart på tillväxtmarknader. I början av veckan vurmade Flipkarts grundare och vd, Sachin Bansal, lite extra för m-handeln och konstaterade att smartphones kommer att vara en starkt bidragande faktor i Indien framöver.
– Över en halv miljard indier kommer att byta till smartphones under de kommande 5-6 åren. Det kommer att vara en stor drivkraft för e-handeln i Indien, säger Sachin Bansal.
Det här är en syn som delas av många och samtidigt får allt fler tillgång till Internet och e-handel tack vare mobila enheter. Men även om m-handeln fått en lovande start på tillväxtmarknader finns det utrymme att växa ytterligare.
Enligt en ny undersökning gjord av det japanska sociala nätverket Line, som även bedriver flash sales av välkända varumärken i Sydostasien, är smartphones den överlägset mest använda enheten när det gäller att e-handelssurfa på nätet. Men när det gäller att komma till avslut är det än så länge ganska jämnt skägg med den gamla hederliga datorn.
Smartphones i topp
Främst har man tittat närmare på sin användarstatistik i Thailand där man har 5,5 miljoner registrerade användare. Hela 89 procent valde att ta del av flash sales-erbjudanden via sin smartphone. Surfplattor hamnade på andra plats med 6 procent och datorn användes bara av 5 procent.
Men när det var dags att spendera pengar skiftade siffrorna något. Smartphones var fortfarande etta men bara med 56 procent, 42 procent satte sprätt på sina kulor med hjälp av datorn. Endast 2 procent via sin surfplatta.
Vad kan man dra för slutsats av detta? Kanske kan det vara så att mobilen är bra för att snabbt få sig en överblick av vad som finns där ute, men när man väl hittat något grottar man hellre ner sig lite extra med hjälp av datorn innan det är dags att slå till?
Det kan också vara så att e-handelssajter måste anpassas bättre för att m-handeln ska kunna nå sin fulla potential.
Postförskott populärt
Sheji Ho, marknadschef hos e-handelsleverantören aCommerce som Line använder sig av, påpekar att många dyra produkter sålt bra. Och även om man inte specificerat siffrorna verkar det som att dyra produkter helst köps via datorn medan billigare saker spontanköps från mobilen.
Han konstaterar också att möjligheten att betala kontant vid leverans var den mest använda betalmetoden för dyrare produkter.
– Det som var mest överraskande var hur bra de dyrare produkterna sålde. Vi tror att det beror på att kunderna har möjlighet att betala med postförskott. Det minskar det obehag många kunder känner över att betala på nätet och det ger även varumärken möjlighet att nå kunder i regioner där kreditkort inte är så vanligt, säger Sheji Ho.
Källa: Press, The Next Web