ANNONS

Mobilegeddon: Så rustade Sveriges E-handlare

Mobilegeddon: Så rustade Sveriges E-handlare

Det blev en intensiv spurt på slutet för svenska e-handlare inför dagens förväntade utrullning av den nya algoritmen hos Google som ska premiera mobilanpassade sidor i sökresultaten.

ANNONS

Vi rapporterade om "mobilegeddons" effekter i förra veckan och nu är det alltså dags. Svenska e-handlare sitter på helspänn och avvaktar en glad överraskning i trafiken, alternativt en smärre chock.

Som man kan se i grafen ovan var e-handlarna inte särskilt motiverade att lösa sin mobilanpassning, men det blev rejäl fart i början av mars, som med vår fördröjning innebär att anpassningarna började på allvar någon vecka tidigare.


Bild: Alla svenska e-handlare som urval

Tillväxten gick från strax över 2000 responsiva e-handlare i januari till över 2200 per dagens datum. En ökning från 18 till 20 procent. Notera då även att vi har en fördröjning från vår sökspindel på Ehandelsindex på cirka 7 dagar, så resultatet kommer med största sannolikhet förändras, speciellt när vi börjar se effekterna av utrullningen i e-handlarnas sökresultat.

Hög anpassning bland topp 300 multikanalföretag

Med hela 43 procent responsiv design hos de 300 största e-handlarna som enligt oss är klassade som multi- eller omnikanal så står de i en egen klass. Detta kan dock förklaras med att definitionen av multikanal är ganska bred och man får med stora jättar som Telia och ICA:s nätsatsningar här utan att veta hur stor eller liten del av deras omsättning som faktiskt är e-handel.

300 största e-handlarna presterar marginellt sämre

Med en responsiv andel på cirka 41 procent är det något lägre än för multikanalhandlarna. Dock bör det nämnas att vi filtrerade ut bolag som hade mer än en webbsatsning, vilket många e-handlare har. Hade vi inte gjort detta hade e-handlarnas mobilanpassning varit högre än multikanalbutikernas.

Det är resultatet som räknas

Huruvida butikerna anpassar med responsiva lösningar eller inte är dock inte den stora frågan. Det intressanta är att se om det kommer påverka trafiken eller rankingen positivt.

Inom kort har vi facit och vi kommer rapportera direkt när vi har data från våra e-handlarna som är anslutna till Ehandel.se Analytics.

 

Källa: Ehandelsindex

Dan Nilsson

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap