Som vi berättat tidigare har H&M tvingats skjuta upp lanseringen av sin e-handelssajt i USA vid två tillfällen. I september 2012 förklarade man förseningen med att att man skulle prioritera m-handeln på de marknader där e-handeln redan var etablerad.
I våras var det dags för nästa lanseringsförsök men även det fick skjutas upp. Anledningen denna gång ryktades vara att klädkedjan haft problem med säkerhet, logistik och betalningslösningar i USA.
Men enligt Marie Rosenlind, presskontakt på H&M, så är det främst mobilanpassningen som gjort att satsningen dragit ut på tiden.
– I mitten av januari 2013 lanserade vi en mobilanpassad butik på nätet och förra året intensifierades vårt arbete med att rulla ut H&M shop online på andra H&M-marknader. De initiativen, tillsammans med behovet av mer tid för förberedelser för shop online i USA innebär att lanseringen av onlineförsäljningen i USA skedde nu den 1 augusti.
Dissas av storbank
Den senaste tidplanen har man dock lyckats hålla och natten till den 1 augusti kunde man äntligen slå upp portarna till sin amerikanska e-handel. Men även om man enligt Marie Rosenlind fått ett positivt mottagande, så var storbanken Credit Suisse måttligt imponerade efter lanseringen.
Bland annat ansåg banken att priserna i nätbutiken är höga jämfört med många konkurrenter och att leveransvillkoren var alltför dåliga. Credit Suisse tror inte heller att den nya e-handeln kommer att innebära någon skillnad för kedjans försäljning i landet.
– Det är ännu väldigt nära inpå lanseringen och vi kommenterar inte försäljningen men vi är mycket nöjda med det positiva mottagandet, säger Marie Rosenlind.
Hon säger även att e-handel är ett växande och betydelsefullt komplement till kedjans butiker och att shopping via mobila enheter ökar.
Källa: Computer Sweden