Vi har tidigare berättat om lösningar som smidigt anpassar traditionella e-handelssajter till mobila enheter. ShopPad är en sådan, och tyska CouchCommerce är en annan. Men det finns även en svensk aktör på marknaden.
ShopLogiQ grundades 2012 och med deras lösning, ShopLogiQ Storefront, är tanken att e-handlare enkelt ska kunna anpassa sin existerande webbshop. Det så att de kan dra nytta av kundernas nya beteendemönster och de möjligheterna som surfplattor och smartphones ger.
ShopLogiQ Storefront utnyttjar helt enkelt den mobila pekskärmens gränssnitt för att ge konsumenten en intuitiv och snabb shoppingupplevelse i mobila enheter. En nätbutik som nyligen valde att testa lösningen var Sjoppi som nu mobilanpassat sin danska och norska butik.
I nästa vecka är det dags för den svenska sajten och sedan är det dags för ett antal e-butiker i Europa och Afrika.
– Första gången jag såg ShopLogiQ:s lösning för att göra en e-butik ”pekbar” på mobiler och surfplattor sade det bara klick. Exakt vad jag hade letat efter. Ett smart och snyggt sätt att göra en mobil e-handel enklare och snabbare utan att göra stora investeringar i responsiv design, säger Henrik Haagen, grundare av Sjoppi.
Konverteringsgrad på 18 procent
Sjoppi har bara använt ShopLogiQ:s lösning en kort tid men redan några dagar efter lanseringen såg man en markant ökning av köp via iPad, och en konverteringsgrad på nästan 18 procent.
Enligt Stefan Deleuran Mumm, Chef för Produktutveckling på ShopLogiQ, är det fortfarande för tidigt för att se vad den faktiska konverteringsgraden landar på för Sjoppi. Men han påpekar att en annan kund redan konverterar bättre från iPad än via datorn.
– Vi har fått mycket positiv feedback på vår StoreFront-lösning från en annan kund, Digital Depot, där vi tydligt ser en avsevärd ökning av konverteringsgraden. Det kommer att bli ännu intressantare att se resultatet då vi släpper för både iPhone och Android-enheter, säger Stefan Deleuran Mumm.
Källa: Press