ANNONS

Mjuka paket var populära

Mjuka paket var populära
ANNONS

Internetworld har pratat med tre olika betalleverantörer gällande julhandeln och dragit en del intressanta slutsatser. Enligt Postens undersökning var böcker den populäraste julklappen och leksaker uppmärksammades som årets bubblare. När vi tittar på betalföretagens statistik visar den på att mjuka paket i form av kläder ökade starkt under julhandeln.

Faktureringsbolaget Klarna som delat in ehandlare i olika segment ser den största ökningen i kategorierna Mode, Smink och Hobbyprodukter. Klarnas marknadschef Karl Prytz hade detta att säga till Internetworld:

– Det vi ser i modesegmentet är att klädesinköp på nätet har tagit en allt större andel, och att fler modeföretag tar ut sin klädförsäljning på nätet. Men det är ännu för tidigt för att vi ska kunna säga varför hobbyprodukter växte så starkt.

Varför ehandeln växer i stort förklarar Karl med att ehandeln helt enkelt blivit tryggare. Klarna har sett en ökning av julhandeln med 22%. Betalleverantören Svea Webpay såg en ökning med 11% och som vi rapporterat tidigare sätter DIBS siffran till 26%. Om vi räknar lite snabbt på genomsnittet, betalleverantörerna emellan, kommer vi fram till att julhandeln ökat med ca 20% jämfört med året innan.

Svea Webpays marknadschef Mats Wickström har följande att säga om ehandelns expansion:

– E-handeln växer varje år. Vi har också börjat få många köpare som är mellan 35 och 55 år gamla. Medelåldern stiger. Men det är något som vi mest har kollat på internt. Än har julen varit så nära inpå så vi har inte kunnat analysera något.

En trend som diskuterades innan julhandeln var om nätkonsumenterna skulle börja handla tidigare i år. Detta visar sig ha varit sant då Internetworld rapporterar att folk började handla redan i mitten på november och att kurvan fortsatte stiga en bit förbi andra advent.

Källa

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap