Det har hänt en del sedan Amazon började sälja böcker på nätet 1994. I dag går det att hitta det mesta på marknadsplatsen, utöver det säljer man även ett antal olika produkter under eget varumärke.
Nu ser det ut som att nästa steg i e-handelsjättens satsningar blir livsmedelsvaror. Amazon ska nyligen ha sökt varumärkesskydd för produkter som kaffe, pasta och vatten under sitt eget varumärke Elements.
Utöver det inlämnade patentet ska Amazon också ligga i samtal med olika private label-företag, bland annat TreeHouse Foods, som ska hjälpa till att ta fram och utforma produkterna.
Naturlig expansion
Amazon lanserade i slutet av förra året Amazon Elements, en ny linje med etiskt tillverkade vardagsprodukter i premiumsegmentet. Man har även en rad andra varumärke och en expansion som inkluderar färskvaror känns ganska naturlig.
Särskilt med tanke på att Amazon redan nu säljer och levererar livsmedel via sin tjänst Amazon Fresh som idag finns tillgänglig i Seattle, Los Angeles, San Diego samt San Francisco, New York och Philadelphia.
Skulle Amazon göra allvar av planerna innebär det att man kommer att ge företag som Target och Walgreens, som redan har sina egna varumärken, en rejäl match. Amazon jobbar även mycket med kundlojalitet där deras Prime-medlemskap visat sig vara ett lyckat recept, och här kan egna varumärken hjälpa till ytterligare.
Källa: WSJ