ANNONS

Missnöjet växer efter Flipkarts stora rea-dag

Missnöjet växer efter Flipkarts stora rea-dag

Efter måndagens Big Billion Day har e-handlaren Flipkart fått utså hård kritik. Annullerade beställningar och justerade priser var bara några av klagomålen som härjade på sociala medier. Och nu ska den indiska regeringen se över om det krävs en särskild policy för e-handeln.

ANNONS

I måndags var det en hel del indier som vaknade upp och planerade att göra ett rejält klipp på nätet. Flipkart, landets största e-handlare, hade nämligen planerat en jätterea under dagen som man valt att kalla Big Billion Day.

Så blev det dock inte för alla, och en hel del fick en riktigt bitter eftersmak av dagen. Sajten kraschade under ett par timmar och många var helt enkelt oförmögna att lägga en order. Men det fanns också de som gjorde det, men ändå inte kommer att få sina varor.

18-åriga studenten Saurav slog till på en 32-tums Sony Bravia TV för halva priset tidigt på morgonen, senare på kvällen fick han ett mail som förklarade att hans order annullerats. Hans orderhistorik på hemsidan var också borta, och han var inte ensam om liknande upplevelser.

– Ni tog bort hela min orderhistorik med mina senaste beställa varor. Har ni inte någon skam i kroppen. Jag fick inte ens finns ett mail eller SMS, skriver Shivam Shukla på Flipkarts Facebooks-sida.

Dubblade rea-priser

Missnöjet växte och under måndagen dök det upp en rad liknande historier på social medier. Men det var inte bara uteblivna leveranser och strukna beställningar som var samtalsämnet. Flipkart verkar under dagen också ha höjt priserna i butiken desto längre dagen led och allt fler besökare strömmade till.

Till exempel kostade en Canon Pixma-skrivare 3500 Rs klockan nio på morgonen, för att sex timmar senare kosta det dubbla. Flipkart anklagas också för att ha höjt priserna redan innan rean, och frågan är om Flipkart kan ha tagit mer skada under dagen, än vad den gjorde nytta.

– Ja detta är ingen BIG Billion Day. Alla produkter som listades som en bra affär var aldrig tillgängliga och var slut på lagret vid exakt 08:00... Flipkart, tror ni någonsin att människor kommer att lita på er, skrev en missnöjd shoppare på Flipkarts Facebook-sida.

En regeringsfråga

I kölvattnet av allt missnöje ser det nu ut som att regeringen ska se över den här typen av rea-dagar och landets e-handlare.

– Vi har fått en hel del information. Många farhågor har uttryckts och vi kommer att undersöka saken, säger Indiens handels och industriminister Nirmala Sitharaman.

Indien är känt för restriktiva regler för e-handlare och utländska aktörer och landets fysiska handlare är inte alltför förtjusta i näthandelns framfart. Och nu ska regeringen överväga om det krävs en särskild policy för e-handeln.

– Nu finns det många klagomål och vi kommer att kolla närmare på frågan. Om det finns behov av en separat policy eller någon form av förtydligande, kommer vi att göra klart snart, säger Nirmala Sitharaman.

Källa: Times of India (1, 2)

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se