ANNONS

Mios jättesatsning - så ska miljarderna bli fler: "Modigt beslut"

Björn Lindblad, vd för Mio
"Inte en revolution, utan en evolution".

Mio laddar för en ny offensiv och gör så genom att röra om i ägarstrukturen och centralisera verksamheten. Bolaget köper franchisebutikerna, verksamheterna och fastigheterna, i utbyte mot aktier i Mio AB.

Samtidigt har styrelsen och centralorganisationen stärkts för den nya strukturen. Allt sammantaget har man öppnat upp helt nya möjligheter för tillväxt.

Vi paketerar flera Mio till ett Mio. Det finns bara en sak som är viktig i den här processen. Hur vi ökar vår konkurrenskraft, blir mer snabbfotade och driver på både effektivitet internt och attraktivitet ut mot våra kunderna, säger Björn Lindblad, vd för Mio, till Ehandel.

ANNONS

Han säger att omstruktureringen sker i samsyn med ägarna och anledningen till att man landat i den här lösningen är just att det ger bättre möjligheter framgent.

Det är en långsiktig planering och förenklar vid generationsskiften, exempelvis. Vi har i dag tre valutor: Mio-aktien, verksamheterna och fastigheterna. Men det vi gör nu innebär att vi i framtiden kommer att sitta på bara en valuta. Det gör det enklare om någon i familjen exempelvis vill behålla sina andelar, sälja delar av dem, eller allt för exempelvis en börsnotering.

Det är framför allt det sistnämnda som fångat våra ögon. Det ser utifrån sett ut som om Mio positionerar sig för en börsnotering inom de kommande åren. Och visst öppnar det för just den möjligheten om man skulle vilja gå för det. Men något sådant beslut är inte fattat, enligt Björn.

Det är något vi får fundera på längre fram, säger han.

Lyfter e-handeln

En annan effekt av att ägandet flyttas till centralorganisationen är att e-handeln kan få sig ett ordentligt lyft. Mio är som bekant djupt rotade i den fysiska butiken och med flera franchisetagare har det varit svårt att optimera webbutikerna, eftersom e-handeln hanterats av centralorganisationen.

Det blir svårt för handlaren att vara innovativ om man inte själv har tillgång till Mio.se. Eftersom vi inte har 73 separata webbutiker och medlemregister, så tappar butikerna momentum och kan inte rulla ut nyheter med samma kraft, säger Björn Lindblad.

Vad blir kostnaderna för den här omstruktureringen?

De kostnaderna vi lagt ned hittills har varit relativt små. Vi har tagit lite extern hjälp av finansiella rådgivare, skatterådgivare och rådgivare inom juridik. Men modellen har vi satt upp helt själva. Det handlar inte om en revolution som kommer att leda till en massa omstruktureringskostnader, utan en evolution som stegvis gör bolaget bättre.

Hur kommer rollfördelningen att se ut under nya strukturen?

Det kan bli några naturliga avgångar. Vissa handlare har de sista åren kanske jobbat i mer övergripande roller snarare än att öppna och stänga butiken varje dag. Roller som kommer att samlas centralt och bli lite färre. Men det gör också att vi får färre generalister, fler tydliga specialister och blir mer effektiva.

Blickar ut i Norden

Vi nämnde inledningsvis också hur den nya strukturen borgar för en ny offensiv och Björn Lindblad förklarar varför det ger helt andra möjligheter till geografisk expansion.

När vi samlar fler resurser på ett ställe så kan vi både förbättra våra befinltiga produktområden och hitta nya. Vi kan även ha Sverige som etableringskarta snarare än specifika områden. Som handlare vill man maximera försäljning och lönsamhet i sitt område och har man flera butiker där, så finns en risk att försäljningen sprids ut på flera butiker. Men nu kommer vi att kunna ha en större förtätning. Visst, närmsta butiken kanske minskar försäljningen lite, men försäljningen ökar för oss i Sverige överlag.

Samtidigt vet vi att för redan stora aktörer som söker tillväxt är det sällan Sverige räcker till och visst kikar även Mio utanför landets gränser.

Vi drivs av tillväxt och nöjda kunder och det har vi gjort bra. Sen tittar vi på hur vi kan utveckla fler affärer. Både genom att utveckla vårt butiksnät i Sverige, men vi ser också när vi tittar på konkurrensituationen utomlands att Mio kan spela en spännande roll ur ett nordiskt perspektiv. Vi skapar en ny platå för Mio här, det är ett modigt beslut vi tar som bolag, avslutar Björn Lindblad.

LÄS ÄVEN: Mio landar toppnamn i styrelsen - och rör om i ägarstrukturen

LÄS ÄVEN: Han blir ny vice VD och försäljningschef för Mio: "Oerhört roligt"

Nils Lund
nils@ehandel.se