Igår skrev vi om Mios drömstart på nya året, där möbeljätten slog nytt personbästa och passerade drömgränsen 660 miljoner kronor i januari. Vi var så klart lite extra nyfikna hur det hade gått för e-handeln och det visar sig att den i allra högsta grad var en bidragande orsak bakom försäljningsrekordet.
December blev den bästa december någonsin i butik och bästa månaden någonsin för e-handeln. Vi hade en stark avslutning på Black Week, som vi sedan lyckades förlänga över julhandeln in över mellandagsfesten. Ett bra kommersiellt erbjudande, som vi sedan kommunicerat starkt och effektivt i såväl traditionella som digitala kanaler, är grunden till detta, berättar Björn Lindblad, vd på Mio, för Ehandel.
Dessutom lyfte införseln av en i dag populär betalningsmetod onlineaffären ytterligare.
Vi ökar hela tiden andel köpbart sortiment på nätet och sedan vi lanserat faktura i e-handeln har det ökat konverteringen också. Vår strategi med ett Mio, där vi långsikt arbetar för att erbjuda kunderna de bästa förutsättningar att handa var de vill och när de vill på sina villkor, är en viktig del i detta.
"Butiken äger hela affären"
Även om e-handeln gått fint, så är givetvis butikerna fortsatt motorn för Mio. De är också utgångspunkten även för nätbutiken, som erbjuder så väl hemleverans som klicka & hämta.
Beslutet att butiken äger hela affären har varit avgörande för att skapa en digital kultur där alla kunder behandlas lika oavsett kanal de väljer att handa i.
Hur stor har ökningen varit för e-handeln?
I december ökade e-handeln över 50 procent och på rullande 12 månader ligger vi på en ökningstakt på över 20 procent, säger Björn Lindblad.
LÄS ÄVEN: Möbeljätten levererade dubbla rekord – passerade 660 miljoner