Mio är en av Sveriges ledande kedjor för möbler och heminredning med ett 60-tal butiker runt om i Sverige. Under räkenskapsåret 2011-2012 uppgick Mio-butikernas försäljning till knappt 2,4 miljarder kronor. Nu ser det ut som att man ska ta klivet ur soffan och även satsa på e-handel.
Just nu söker man nämligen efter en e-handelschef som ska leda och utveckla arbetet med Mios nya e-handel. Hur det är tänkt att den ska fungera vet vi inte riktigt ännu. Men Mio-butikerna ägs och drivs av handlarna själva så vi antar att den nya e-handeln och butikerna på något sätt ska samspela och arbeta tillsammans.
En växande marknad
Marknaden för möbler på nätet är fortfarande relativt ung men aktörerna blir allt fler. Vi har till exempel Rum21 som ägs av CDON, Furniturebox och Chilli som såg en snabb ökning med sin nya e-handel. Däremot är det få av de stora klassiska möbelvaruhusen som hittat ut på nätet.
Att många av de stora kedjornas enskilda butiker drivs av franchisetagare är något som lätt kan göra det något mer problematiskt att få till en bra lösning. Se bara på Media Markt som under en lång tid kämpade för att kunna lansera sin e-handel.
Men det finns också fördelar med att ha ett 60-tal butiker ute i landet, speciellt när man säljer tunga möbler. Butikerna kan då både fungera som support och upphämtningsställe.