I fjol tappade det svenska barnklädesmärket Mini Rodini 20 miljoner kronor i omsättning samtidigt som bolagets resultat rasade över 200 procent och vände till förlust. Företaget startade då upp ett sparprogram, och investerade en hel del i bland annat sin egen e-handel för att förbättra tillväxten och lönsamheten.
LÄS ÄVEN: Mini Rodini vänder till förlust: ”Eventuellt långvariga effekter”
Nu tar det svenska barnvarumärket nästa steg i sin onlinesatsning och globala expansion. Mini Rodini kliver in på Zalandos plattform. Genom modesajten kommer Mini Rodini nu att nå ut till runt 32 miljoner kunder i 17 europeiska länder.
Zalandos satsning på barnsegmentet, deras starka europeiska närvaro samt konsumentens ökade intresse för e-handel är en bra matchning för Mini Rodini, säger Håkan Ström, vd på Mini Rodini, i ett pressmeddelande.
Samarbetet mellan modejätten och Mini Rodini ska vara lika värdefullt för dem båda. Zalando jobbar mot att bli den primära onlinedestinationen för hållbart mode i Europa, och med Mini Rodinis lansering på plattformen stärker Zalando ytterligare sitt hållbarhetsutbud.
Vi är oerhört glada över vårt samarbete med Mini Rodini. På Zalando ser vi en starkt ökande efterfrågan på både hållbart och skandinaviskt mode, säger Kenneth Melchior, direktör för norra Europa på Zalando.
Mini Rodini har ett av marknadens mest hållbara sortiment och lanseringen på Zalando stöttar därmed ytterligare vårt ambitiösa mål om att senast 2023 generera 20 procent av vår GMV genom försäljningen av mer hållbara produkter.