Albin Sandells entreprenöriella resa har inte varit enkel. När vi senast pratade med honom hade han precis betat av en skuld på över miljonen. Efter att ha blivit förd bakom ljuset av en tidigare leverantör så tvingade det växande skuldberget honom att sätta sitt första bolag i konkurs.
LÄS ÄVEN: Från skuldberg och mörker till miljonen: ”Ett par riktiga hundår”
Trots ett bittert slut så startade han sedan upp företaget ComFoo, tillsammans med ett antal privata investerare, som likt det tidigare bolaget satsar på så kallad framtidsmat. Pulverbaserade drinkar som ska ersätta hela måltider. Nu med ödet i egna händer så har han sakta men säkert byggt upp ett nytt varumärke.
Dock har han de senaste åren brottats med nya svårigheter, och det eftersom han nu tagit fram och producerar sitt eget pulver. Något som visat sig vara svårt, och speciellt svårt om man har extremt höga krav på kvaliteten.
Nu är det ungefär ett år sedan jag varit mer eller mindre skuldfri. Och det har hänt mycket under det årets gång. Sedan vi lanserade så har vi ju ärligt talat haft ett helvete med produktionen. Det är inte lätt att tillverka en sån här produkt. Det är så många nischade ingredienser och väldigt långa leveranstider, säger Albin Sandell till Ehandel.
Albin berättar också att han gjort livet extra svårt för sig själv genom att bestämma att man inte ska ändra några ingredienser. Detta eftersom kunder ofta reagerar på ändringar i receptet. Men detta ställningstagande gör inte saker enklare i ett omtumlande omvärldsklimat där saker kan ta lång tid att frakta och ingredienser kan ta slut.
Så vi har gått från att ha tillverkningstider på åtta till tjugosex veckor. Och vi ligger alltid ute med pengar under den tiden. Och det är flera ton vi har tillverkat så det är miljonbelopp vi har legat ute med.
Supersvenskt pulver
Tillverkningen sker i Skåne och en stor del av innehållet är också svenskt.
I dag är ingredienserna också 80 procent svenska med 18 procent från Europa och 2 procent från Asien. Men vi ska lansera en ny glutenfri produkt som kommer att vara 86 procent svensk gällande innehållet. Vi är den mest svenska produkten på marknaden, konstaterar Albin.
ComFoo har idag tre privata investerare. Anders Albäck, en av grundarna till bemanningsföretaget Wikan Personal, Anders Cederberg, grundare av Brösarps Gästgifveri och Bengt "Fuffe" Åkesson, ägare Kiviks musteri och Skepparps Vingård. Investerarna har hjälpt till att sätta upp produktionen och även låtit Albin nyttja deras inköpskanaler.
Det låter som du står på en mycket bättre plattform nu?
Ja, mycket bättre. Vi har nu löst tillverkningen. Så istället för att sälja och sen tillverka så kan vi nu sälja så mycket som möjligt.
Detta gäller dock från nu, berättar Albin. Förra året fortsatte man nämligen att förlora omsättning då försäljningen stannade upp i väntan på tillverkning. Men nu säger Albin att man ser ljuset i tunneln. Och vissa saker är förstås svåra att planera för.
När vi skulle lansera en ny smak under förra året så konkade en av råvaruleverantörerna, och gick helt MIA. De var omöjliga att få tag på. Och du kan inte bara byta en råvara till en annan utan att påverka smak, känsla och textur. Och det är ju det jag står för. Så det var bara att börja om.
Saknar lagret
ComFoo kör med tredjepartslogistik men Albin berättar att han saknar tiden från sitt gamla bolag när det kommer till just lagret.
Eftersom jag har jobbat med mitt eget lager så kan jag säga att det var den bästa tiden i mitt liv, när jag hade mitt eget lager. När jag hade mina kollegor på lagret och vi gick runt och snackade och packade våra lådor, fotade och filmade. Det var så enormt roligt att komma till jobbet, och inte bara titta på siffror, säger Albin och tillägger:
I dag kollar jag mest på massa siffror och man blir lätt så blind i dem. Men när du ser 100 lådor jämfört med 10 lådor, det känns på ett helt annat sätt.
"Själen försvann"
Och planer finns på att ta tillbaka lagret.
Nu är mitt kontor hemma och det är ju nice för jag har mer frihet, men samtidigt så försvann själen lite när jag skilde mig från lagret. Det är någonting jag vill ha tillbaka, och ska ta tillbaka. Men det får bli när jag nått en viss gräns, för annars är det inte värt det.
Hur många jobbar med ComFoo?
Operativt så är det ju jag. Sen är vi dock 3 produktutvecklare totalt med produktionerna som jobbar med framtagningen av pulvret.
All försäljning ska idag endast ske genom hemsidan.
Är planen att bara sälja direkt till konsument?
Nej, målet är att komma in hos en återförsäljare, men samtidigt är det så att jag vill komma in hos en återförsäljare som bryr sig. Inte någon som bara tar in produkten och sätter den bland proteinpulvret på hyllan och hoppas på det bästa, utan en plats där vi kan utbilda och förklara produkten istället. Till exempel någon av de större matvarukedjorna kanske inte passar bäst med vårt nuvarande sortiment.
Hur såg 2023 ut?
Vi avslutade året på cirka 2 miljoner. Vilket blev markant lägre än vad vi beräknade. Men samtidigt hade vi också fortsatt problem med tillverkningen och stora uppehåll. Vi hade konstant produkter i lager men tyvärr inte alla smaker.
Albin säger att de var på gränsen att bli lönsamma men att man inte nådde hela vägen.
Vad är planen för 2024 om allt går bra? Vad siktar du på?
Vi vill dubbla och komma upp i fyra miljoner. Men vi vill växa i rimlig hastighet. Bland annat på grund av tillverkningen.
Namnet känns internationellt anpassat?
Ja, det är anpassat för det. Det står ju för Complete Food. Men vi säljer än så länge bara i Sverige. Vi planerar dock att öppna en engelsk sajt, vilket flera har bett om.
Allt krut går dock just nu till att skapa en bra bas att stå på, speciellt gällande produktionen. Albin erkänner att han markant underskattade hur mycket jobb som låg bakom.
Det gjorde investerarna också. Vi har börjat med detta i den sämsta tiden någonsin, med corona, krig, det här med skördarna och råvarupriserna. Kakaon är dyrare än någonsin. Våra tillverkare berättar att de inte haft så mycket problem på 60 år. Så vi har valt den sämsta tiden att starta upp, säger Albin och fortsätter:
Jag kan lova att om vi 2022 hade haft produktionen i fas så hade vi kanske sålt för fyra-fem miljoner redan det året. Vi har aldrig sett så mycket trafik som vi hade då.
Varför valde du den här branschen? Det verkar jättejobbigt?
Vet du har ofta jag har tänkt på detta. Tänk om jag hade lagt den här tiden på något annat. Jag hade fan kört runt i en Koenigsegg vid det här laget, säger Albin med ett skratt.