Programmet, som initialt fokuserar på USA, Hongkong och Macau, är för närvarande i en testfas med utvalda säljare. Men den snabba tillväxten av användare i USA, där appen till och med toppade nedladdningslistorna i januari, har uppenbart gett vind i seglen för Xiaohongshus globala ambitioner.
Den plötsliga populariteten för Xiaohongshu i USA sammanfaller också med en intensiv konkurrens på den globala e-handelsmarknaden. Andra kinesiska jättar som Shein, Temu och TikTok själva, konkurrerar redan om amerikanska konsumenter med olika strategier.
Xiaohongshu skiljer sig dock genom att erbjuda en integrerad plattform där användare kan upptäcka produkter genom inspirerande innehåll och sedan köpa dem direkt i appen. Denna "innehålls-till-handel"-modell, kombinerad med appens starka fokus på livsstil och trender, kan potentiellt ge Xiaohongshu en konkurrensfördel. Appen startades faktiskt från början som en shoppingguide, så e-handel ligger om inte annat i dess DNA.