ANNONS

Miljoner bortslÀngda pÄ kasst E-handelssystem

Miljoner bortslÀngda pÄ kasst E-handelssystem

E-handeln har letat sig in bland myndigheter, landsting och regioner. Men att gÄ över till elektroniska inköpssystem verkar inte helt enkelt. Nu fÄr det elektroniska bestÀllningssystem som VÀstra Götaland införde vÄren 2012, rejÀlt med ris i en oberoende konsultrapport. Förutom skyhöga kostnader har e-handelsplatsen gjort arbetet mer ineffektivt.

ANNONS

FrÄn den 1 juli 2014 ska alla svenska myndigheter med fler Àn 50 anstÀllda ha gÄtt över till digital bestÀllning av varor och tjÀnster. Tanken Àr att myndigheterna ska fÄ bÀttre koll pÄ sina inköp, nÄgot som ska hjÀlpa till att spara drygt 3,2 miljarder kronor netto under de kommande nio Ären.

Allt fler kommuner, landsting och regioner har ocksÄ infört e-handel, men att gÄ över till elektroniska inköpssystem verkar inte vara helt enkelt. NÄgot som bland annat den vÀstsvenska sjukvÄrden fÄtt erfara. Regionens e-handelsplats fÄr nÀmligen skoningslös kritik i en oberoende konsultrapport.

MÄlet med det elektroniska bestÀllningssystemet för VÀstra Götaland, som infördes vÄren 2012, var att sÀnka inköpskostnaderna, effektivisera upphandling och administration och frigöra tid till vÄrdarbete och annan kÀrnverksamhet. SÄ har det inte blivit.

Problemen med den nya e-handelsplatsen ska ha startat direkt och kritik ska ha kommit frÄn alla hÄll i regionens förvaltning, sÄvÀl inom sjukhusen som inom primÀrvÄrden enligt BorÄs Tidning. DÀrför bestÀlldes förra vÄren en sÀrskild granskning av en utomstÄende expert. Och e-handelsplatsen fick inget bra betyg.

Det mesta gick fel

Först nu Àr rapporten offentliggjord och i den kan man lÀsa att det mesta som kunde gÄ fel gjorde det. Bland annat skulle inköpen i regionen kunna effektiviseras med en miljard kronor under en femÄrsperiod.

Antagandet var att tidsbesparingen skulle bli 74 procent för varje bestÀllning. Uppföljningen med en personalenkÀt pÄ Sahlgrenska Universitetssjukhuset visade dock att 85 procent av anvÀndarna istÀllet fick lÀgga mer tid.

Driftskostnaden blev ocksĂ„ mycket högre Ă€n berĂ€knat. Drifts- och utvecklingskostnaden för femĂ„rsperioden 2013 till 2017 uppgĂ„r till 170 miljoner för marknadsplatsen. Att jĂ€mföra med cirka 48 miljoner som en standardiserad sĂ„ kallad ”cloud-lösning” hade kostat.

Regionstyrelsen ska nu behandla rapporten och utreda förslaget att inleda upphandlingen av ett nytt system som helt ersÀtter den nuvarande marknadsplatsen. Ett nytt system kan dock vara pÄ plats tidigast 2017.

KĂ€lla: BT.se

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se