När vi nu kan summera det första halvåret bekräftas tesen om att second hand-marknaden utgör en viktig del av den svenska handeln. Utöver att konsumenter ges möjlighet att handla utifrån ett hållbarhetsperspektiv, kan second hand-aktörer ofta också möta upp i den viktiga frågan om pris, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Svensk Handels förhoppning är också att en stark second hand-handel kan bli ett attraktivt alternativ till de kinesiska shoppingapparna, som tagit Sverige med storm med sina låga priser.
Detta behövs i ett läge där alltmer av konsumtionen går till handelsplattformar från tredje land, exempelvis Temu och Shein. Vår förhoppning är att siffrorna vi nu publicerar ska attrahera både företag och konsumenter till att undersöka de möjligheter second hand medför, som en kontrast till produkter som vi nu ser rundar befintlig lagstiftning som syftar till att säkerställa hållbara och säkra produkter, säger Maria Mikkonen.
Tittar vi specifikt på det första kvartalet i år så stod second hand-marknaden för 4 procent av försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln. Inom mode stod second hand för 7 procent av försäljningen under samma period.
Det här är siffror man tror ska kunna växa ytterligare, inte minst om man får draghjälp från politikerhåll.
Vi tror att potentialen i second hand-marknaden är enorm och kommer att följa dessa siffror mycket noga. Vi fortsätter att betona vikten av att politiken tar sitt ansvar för att möjliggöra att än fler aktörer ser värdet i second hand genom att sänka momsen på second hand-produkter. Den dubbelbeskattning vi har i dag bromsar företagens gröna omställning, säger Maria Mikkonen.