Det blev inga 2,1 miljarder i statskassan från plastpåseskatten. Men den lyckades i alla fall minska andelen köp av plastbärkassar. Men har plastpåsarna verkligen minskat, eller konsumtionen endast förflyttats? När vi frågar de stora dagligvarukoncernerna, Axfood, ICA och Coop ser vi att samtidigt som köpen av plastbärkassar minskar så ökar plastpåsar på rulle, så kallade avfallspåsar, istället ökat i rekordfart.
Vid slutet av november hade försäljningen av avfallspåsar på rulle ökat med omkring 80-85 procent jämfört med hur det såg ut innan den nya plastpåseskatten infördes, berättar Magnus Törnblom, presschef på Axfood, för Ehandel.
Hos ICA ser man också en kraftig ökning, om än inte i samma omfattning som Axfood.
Maj till december 2020 ökade försäljningen med 64 procent jämfört med samma period 2019, rapporterar dagligvarukedjan, via Gabriella Ohlzon, på pressavdelningen.
Inte heller Coop är något undantag.
Vad det gäller avfallspåsar har Coop sett nästintill en fördubbling i försäljningsvolymen av avfallspåsar under 2020. Vi bedömer att den ökade efterfrågan på dessa ska ses som en effekt av plastpåseskatten, säger Therese Knapp, presskommunikatör på Coop.
"Totala mängden har gått ned"
Men det är inte bara köpen av avfallspåsar som ökar. Även försäljningen av papperskassar har tagit fart, sedan införandet av skatten.
Inom Coop ser vi att försäljningen av plastpåsar ungefär har halverats, medan försäljningen av papperspåsar har fördubblats, fast från en lägre nivå, säger Therese Knapp.
Den bilden delar även Axfood, som tillsammans med Coop också konstaterar att den totala försäljningen av bärkassar gått ned och att kunder i högre utsträckning nu kommer förberedda inför dagligvaruinköpen. Dessutom är försäljningen av frukt- och grönt-påsar i sockerrörsbaserad plast låg, här föredrar kunderna istället motsvarande påsar i papper.
Sedan den nya plastpåseskatten infördes har försäljningen av plastkassar minskat kraftigt, med ungefär 70-75 procent fram till och med november förra året. Parallellt med det har försäljningen av papperskassar nästan dubblerats. Men den totala mängden bärkassar som säljs har gått ned, vilket innebär att kunder nu i de flesta fall har med sig egna påsar och kassar, säger Magnus Törnblom.
LÄS ÄVEN: Plastpåseskatten i siffror - räknade fel på 2 miljarder