ANNONS

Miljardlyckan för handeln - så mycket shoppas det för i påsk

Väntas dra in närmare 9 miljarder kronor under högtiden.

ANNONS

Påsken är en viktig högtid för handeln och inte minst för dagligvaruhandlarna. Faktum är att ungefär det uppges vara den näst viktigaste försäljningshögtiden för handlarna, visar siffror från branschorganisationen Svensk Handel.

Hela 85 procent av dagligvaruhandlarna planerar därför särskilda påskkampanjer och inom sällanköpshandeln är motsvarande siffra 60 procent.

Påsken är tveklöst väldigt viktig för handeln i Sverige. Främst för dagligvaruhandeln, men vi ser också hur mer nischade sällanköpsaktörer inom exempelvis konfektyr får ett rejält uppsving under dessa dagar, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett uttalande.

Svenska konsumenter väntas spendera runt 1 500 kronor i snitt på påskrelaterad konsumtion, inklusive mat. Den totala försäljningssiffran under påsken väntas uppgå till 8,7 miljarder kronor. Där ingår också att svenskarna kommer att spendera i snitt 200 kronor per person på påskgodis.

Det kommer alltså finnas att göra för handlarna över påskhelgen, som dessutom infaller strax efter löning. Något som kan gynna handlarna ytterligare.

Att vi dessutom nu ser att fler dagligvaruhandlare planerar att ta in extrapersonal jämfört med ifjol är särskilt glädjande, och kanske ett tecken på att den pessimistiska trenden i handeln är på väg att vända, säger Maria Mikkonen.

E-handlarna verkar dock inte lika pigga påsken. Där uppger endast 15 procent att påsken är en viktig försäljningshögtid - en minskning från 21 procent förra året. Trots det uppger 33 procent av e-handlarna att de kör en påskkampanj i år, vilket är en ökning mot förra årets 26 procent.

Värt att notera är också att 80 procent av konsumenterna planerar för att köpa påskmat i en större matbutik, medan 11 procent ska beställa via nätet.

Nils Lund
nils@ehandel.se