Många e-handlare har haft det ordentligt tufft under lågkonjunkturen. Men det finns undantag. Ett sådant är Riddermark bil, som lagt i femmans växel och tryckt gasen i botten.
Under 2022 växte de omsättningen från 5,1 till 7,5 miljarder kronor. Och tro det eller ej, men under 2023 lyckades man hålla farten uppe och var ytterst nära att nå drömgränsen 10 miljarder kronor.
Nu berättar vd:n, Alexander Riddermark, om satsningarna som fått miljardjätten att hålla en så hög tillväxttakt trots bolagets storlek.
Det finns många faktorer som bidrar till vår tillväxt, men framför allt har vi valt att centralisera många delar av vår verksamhet. Till exempel har vi nu byggt en större anläggning i Strängnäs för att hantera inköp och iordningställande av bilar. Denna centralisering har gjort att vi kan arbeta mer effektivt och minska kostnaderna, säger han till Ehandel.
Ett annat drag som visat sig vara mycket framgångsrikt är att man satsat på färre, men större försäljningslokaler.
Det har gett oss möjlighet att erbjuda ett bredare utbud och bättre kundservice. Denna strategi har inte bara förbättrat vår operativa effektivitet, utan också ökat vår konkurrenskraft på marknaden.
Det är en imponerande utveckling i en tid där vi sett flera bilhandlare gå omkull de senaste åren. Så vad är det som gör att Riddermark bil lyckats, där andra haft svårt att få affären att gå ihop?
Bilbranschen har länge haft utmaningar med låga volymer kopplat till höga kostnader ofta med anledning att man har många affärsben. Vi har sedan länge varit specialiserade på att endast köpa, iordningställa och sälja bilar, det har varit framgångsrikt för oss. Vi har lärt oss vilka KPI:er som är viktiga att leverera på men hittar såklart nya saker vi kontinuerligt utvecklar, säger Alexander.
De ska också ha jobbat väldigt aktivt med utbildning av säljarkåren.
Dels för att kontinuerligt bemöta marknadens innovationer, kundernas frågor på bästa sätt och dels för att stärka bolagets säljarkår och konkurrenskraft som helhet. Våra satsningar inom kvalitetsarbetet stärks såklart nu när vi har en helt specialbyggd produktionsanläggning med förutsättningar vi för tio år sedan endast kunnat drömma om. Europas största förädlingsenhet, vad vi känner till.
Hur har det märkts på er affär att konsumenterna valt att hålla mer i plånböckerna den senaste tiden?
Begagnatbilförsäljning går generellt bra även i sämre tider. Det vi har märkt är att kunderna i större utsträckning tar längre tid på sig vid ett köp. Många vill vara noggranna och jämföra olika alternativ innan de fattar ett beslut, och vi ser också att kunder ofta vill förhandla mer om priset. Dessutom har vi märkt ett ökat intresse för finansieringsalternativ och garantier, vilket tyder på att människor är mer försiktiga med sina pengar nu än tidigare.
"Fortsatt positivt momentum"
Men kanske kan det bli ändring på det nu. Riksbanken lättade lite på styrräntan och fler sänkningar är att vänta under året. Vissa tycker sig också ana en viss positiv effekt på försäljningen. Huruvida det skett även hos Riddermark är dock för tidigt att utröna.
Det är svårt att säga med säkerhet eftersom vi den här tiden på året befinner oss i en stark försäljningsperiod. Vi har märkt ett fortsatt positivt momentum, men det är oklart om detta beror direkt på räntebeskedet eller på den generella säsongsbetonade ökningen. Vi håller noggrant koll på trenderna och ser fram emot att analysera data mer detaljerat över de kommande veckorna för att förstå den fulla effekten av ränteförändringen på försäljningen.
En annan sak vi var nyfikna på var förstås e-handelsdelen specifikt. Det här är något som Riddermark bil satsat väldigt hårt på och webbutiken har onekligen varit en avgörande framgångsfaktor. När vi hörde från dem senast, nämligen för två år sedan, uppgick onlineförsäljningen till 40 procent av den totala omsättningen. Och jo då, det går undan även där.
Andelen onlineköp växer, cirka 50 procent just nu. Men våra fysiska butiker växer också sin försäljning. Mycket genom att vi har ökat våra lager på butikerna och att vår säljkår kan sälja genom vårt centrallager.
"Vanligt att vi gör affärer så"
Just kopplingen mellan de fysiska butikerna och e-handeln har varit alltså varit mycket viktig för bolagets framfart.
Det kan ju vara så att butiken i Sundsvall inte har just den bilen som kunden önskar, men att den finns på vårt centrallager - det är relativt vanligt att vi gör affärer så. Vinsterna vi ser av centralisering av processer är att när vi fokuserar all kraft mot en punkt så ser vi skalfördelar i lärande, men också effektivare ledning av verksamheten då beslutsprocesser blir tightare, avslutar Alexander Riddermark.