Igår skrev vi om modeföretaget Shein som massproducerar fastfashion-produkter och pumpar ut cirka 2000 nya varor om dagen, som säljs till priser som börjar på under tio kronor. Bolagets affärsidé är inte den mest hållbara men en som är väldigt framgångsrik då bolagets omsättning ska ha ökat med hundra procent åtta år i rad, och landat på runt 86 miljarder kronor i fjol.
LÄS ÄVEN: Hemlighetsfulla modehandlaren som krossade 86 miljarder kronor
Men ibland behöver man "gå över lik" för att nå sina mål, och det verkar som att Shein är ett företag som är villigt att göra det.
I artikeln som vi publicerade igår nämnde SvD att företaget ett flertal gånger har anmälts för plagiat, när man kopierat mönster och produkter från andra företag och varumärken, just för att man prioriterar trender.
Nu kliver entreprenören och konstnären Andreas Häggkvist, som går under artistnamnet Andy Okay och driver en webbshop i samma namn, fram och berättar om sin erfarenhet av Shein:
LÄS ÄVEN: Konstiga e-handeln där kunderna får bestämma priset: ”Så hjärtligt”
Minst 10 av mina egna designade verk har poppat upp i deras algoritmer och Shein har sålt mina verk 99 procent billigare än vad jag själv säljer dem för. Det är otroligt tröttsamt för oss små skapare som lägger ner själ och hjärta i våra produkter, för att sedan se dem hamna hos Shein så fort de blir populära, skriver han till Ehandel.
I början av året upptäckte han nämligen att hans konst såldes på Shein, utan att Andreas hade blivit tillfrågad, skriver han i ett blogginlägg. Han blev upprörd, men valde att nå ut till företaget för att "göra dem medvetna om situationen" och be dem att ta ned konstverket. Han hoppades att det rörde sig om ett missförstånd, men företaget gav inte honom något svar.
Så jag började googla Shein och det visade sig att jag knappast var den första konstnären som fick sin konst stulen av Shein. I inlägg efter inlägg berättades samma berättelse av konstnärer vars konst har hamnat på Shein.com, utan lycka till att få dem borttagna.
Han förstod att han inte skulle förvänta sig något svar av företaget, så han drog igång en offentlig PR-kampanj på sociala medier som ett försök att få uppmärksamhet.
Det var ett inlägg som visade min stulna konst på deras webbplats, med orden ”Dubbelklicka för att fånga en konsttjuv” skriven över bilden.
Och kampanjen var minst sagt effektiv. Inlägget fick tusentals delningar och kommentarer där Shein taggades hundratals gånger och två dagar senare fick Andreas även en reaktion från företaget.
Vi ber så hemskt mycket om ursäkt för besväret. Vi har tagit bort produkten från vår webbutik. Vi respekterar de immateriella rättigheterna och vi kommer att kontakta vår leverantör som vi fick varorna ifrån för att informera dem om det här, skrev Shein i ett meddelande till Andreas på Instagram.
Något som till en början gav Andreas hopp, men visade sig snabbt vara ett meddelande från en bot när samma meddelande kom tillbaka efter att Andreas svarat företaget.
Uppenbarligen stjäl Shein andras konst sedan så pass länge att de till och med har automatiserat ett svar till dem som hör av sig gällande de här problemet. Det var då jag insåg att jag behövde sätta ner foten, och göra allt i min makt för att få ett stopp på detta. Det handlade inte längre bara om min konst utan om att stå upp mot ett stort företag som ständigt kommer undan.
Med en bakgrund inom marknadsföring visste jag att ett företag inte får 40 miljoner följare på sociala medier utan hjälp av influencers. Och när jag kikade på deras flöde bekräftades min teori. Influencer efter influencer marknadsför ett företag som har gjort det till sin affärsmodell att stjäla mönster.
Så han skrev ner namnen på alla influencers som han kunde hitta i företagets flöde och skrev ett nytt meddelade till Shein. I meddelandet skrev han att han kommer att skicka ett pressmeddelande till 100 influencers som företaget samarbetar med, där han kommer att berätta om sin historia och om hur Shein behandlar andra konstnärer. Och nästan direkt fick han svar av företaget:
Snälla låt oss be om ursäkt för vad som har hänt. Vi håller på att utreda om leverantören och produkten är borttagna från vår sajt. Vårt juridiska team kommer att kontakta dig snart, och du kan kontakta oss på copyright@shein.com. Vi kan lösa detta på ett mer korrekt sätt Shein respekterar alla designers copyright och vi försöker komma fram till hur vi kan lösa problemet på rätt sätt.
Redan nästa dag blev Andreas kontaktad av Sheins advokater och det hela slutade med "ett mycket rättvist kontrakt". Han förhandlade fram att modejätten skulle donera "en stor summa pengar" till en välgörenhetsorganisation.
Jag gjorde det. Jag vann. En liten konstnär från Sverige vann mot ett kinesiskt miljardföretag.
Ärendet ägde rum i början av 2021, men när Andreas hör av sig till redaktionen idag säger han att företaget trots händelsen fortsätter att stjäla konst från andra.
Jag tog hjälp av advokater för att få bukt med problemet, och även om mina verk har försvunnit från sortimentet så har mina konstnärsvänner inte haft samma framgång. Shein fortsätter med sin affärsmodell, att "stjäla, sälja och gå vidare", säger Andreas Häggkvist och avslutar med:
Det här är min historia. Förhoppningsvis kan den leda till att någon tänker till innan de köper något från deras sajt, bara för deras låga priser. För billigt har ofta en baksida.