ANNONS

Miinto.dk avslutade 2012 med ett positivt resultat

Miinto.dk avslutade 2012 med ett positivt resultat

Miinto har blivit en av Europas snabbast växande modevaruhus på nätet med sin nyskapande affärsmodell. Sedan starten har företaget satsat på tillväxt och expansion men nu börjar man ana ljuset i tunneln. Under förra året ökade den danska sajten sin försäljning med 388 procent och visar för första gången upp svarta siffror.

ANNONS

Miintos idé bygger på att samla produkter från små klädbutiker på sina sajter och ge dem en chans att konkurrera med de stora kedjorna. Sedan starten 2009 har fokus legat på tillväxt och man finns förutom i Danmark i ytterligare sex länder, bland annat i Sverige.

I Sverige ökade Miinto.se försäljningen med 188 procent under 2012, i Danmark gick det ännu bättre. Jämfört med 2011 ökade den danska sajten sin försäljning med 388 procent. Glädjande är också att man för första gången visar upp positiva siffror.

– Det är oerhört glädjande att vi nu har svarta siffror på nedersta raden, men det är bara en liten milstolpe. Vi har tävlat med de etablerade stora ”normala” nätmodebutikerna med en mycket mindre marginal för varje klädesplagg som vi sålt, säger Konrad Kierklo, medgrundare av Miinto.

Lanserat nytt system

Under 2012 har Miinto.dk även fått ta emot en del utmärkelser, bland annat Ernst & Youngs ”Entrepreneur of the Year”. Man har även fått två e-handelsutmärkelser, varav en var ”The best tool for e-commerce”

– Priserna är givetvis en stor klapp på ryggen, särskilt eftersom det är ett erkännande för vår kärnverksamhet på nätet. Men den positiva nedersta raden är det bästa beviset på att vår strategi på underskott och fokus på marknaden under tidigare år har fungerat, säger Kierklo.

Man ser också mycket positivt på 2013. Miinto.dk har precis lanserat en av sina största satsningar, nya miintoPOS. Ett system för att synkronisera fysiska butikers lager med deras webbutik på miinto.dk.

Under 2013 kommer systemet även rullas ut på ytterligare fyra av Miinto nuvarande marknader, Norge, Sverige, Nederländerna och Spanien.

Källa: Öresund Startups

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se