ANNONS

Midsommar lockar inte till köp - men juni ska bli bra ändå

Midsommar lockar inte till köp - men juni ska bli bra ändå

Vad har juni att erbjuda Sveriges e-handlare?

ANNONS

Ni missade väl inte månadens analysbrev som gick ut sent igår? Där i berättar vår analytiker Joakim Andersen om maj månad och vad vi kan vänta oss nu i juni.

En sak står klart och det är att vi kan duka upp med sill och nubbe utan att oroa oss allt för mycket om orderingången, då den dalar ganska kraftigt när vi dansar runt midsommarstången.

När vi tittar på förra månaden, maj, så ska den ha varit den starkaste hittills i år sett till intäkter.

Vad kan vi se fram emot i juni?

- Juni kommer också bli en bra månad men kanske inte lika bra som maj, säger Joakim Andersen.


Joakim Andersen, Indexansvarig på Ehandel.se

Handlar folk verkligen när det är så här varmt och skönt?

- Ja, orderingången ökade inte lika starkt som i april (20 procent) men det var ändå 17 procent ökning jämfört med förra året.

Smartphones snart halva e-handeln

Analysbrevet går även in på den mobila utvecklingen och enligt vår analytiker kan de smarta mobilerna snart dominera den svenska e-handeln helt och hållet.

Hur ser det ut på mobilfronten, några nyheter där?

- Andelen order via smartphones ökar. Det kanske inte är en nyhet, men i juli skulle jag inte bli förvånad om enbart smartphones skulle stå för hälften av alla order.

Snart är halva året avslutat. Kommer det bli ett bra halvår?

- Tillväxten hos våra medlemmar i Ehandel.se Analytics ligger i snitt på drygt 10 procent.

Har du inte läst Analysbrev #6 så kan du göra det här.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se