Allt arbete slängs dock inte i papperskorgen utan man har kommit överens med e-handelsföretaget Chefello, som bland annat står bakom Linas Matkasse, att förvalta kundbasen.
Det hela rubriceras som ett samarbete och man kommer att hänvisa Middagsfrids kundbas på 14 000 personer, varav 4 000 aktiva kunder, till Linas Matkasse. För samarbetet kommer Cheffelo att betala upp till 3 miljoner kronor till Middagsfrid, varav en del betalas i förskott och resten av ersättningen baseras på antalet genererade leveranser.
Tillsammans med Linas Matkasse har Middagsfrid varit en pionjär inom matkassebranschen, och båda företagen har varit instrumentala i att bygga matkassekategorin i Sverige. Jag är säker på att detta avtal kommer att stödja vår fortsatta lönsamma resa. Vi tror starkt på potentialen för kundunika matkassar som sparar tid och förenklar tillagningen av goda vardagsmåltider och vårt team ser fram emot att välkomna nya kunder, säger Walker Kinman, vd på Cheffelo.
Middagsfrids verksamhet stängs ner den 30 september i år. 39 medarbetare berörs av avvecklingen och fackliga förhandlingar är inledda, meddelar Axfood.