Microsoft har fått feeling för e-handel. I mitten på december lade man till en "köp nu och betala sedan"-funktion i webbläsaren Edge. Och nu släpper man lös en logistikplattform, tillsammans med FedEx, med e-handeln som målgrupp.
Här möts FedEx nätverk med Microsoft Dynamics 365 i vad som beskrivs som en oberoende plattform med "logistics as a service" för handlare och varumärken.
För nästan två år sedan gav vi oss ut på en resa, tillsammans med Microsoft, för att förändra handelns ekosystem, säger Raj Subramaniam, President och COO på FedEx Corp, i ett pressmeddelande.
Nästa steg i vårt samarbete är att koppla ihop en logistikkedja från FedEx nätverk med Microsoft Cloud för att förbättra e-handelsupplevelsen för varumärken, handlare och konsumenter.
Vi frågade även Microsoft om bolagets planer för e-handeln och helt klart är att de nu kliver in även på den arenan med full kraft.
På en alltmer konkurrensutsatt e-handelsmarknad så är det positivt med ökade samarbeten mellan aktörer inom värdekedjan. Att sätta slutkunden i centrum är inte längre möjligt utan att företagen ser över alla sina processer end-to-end. Tidigare i januari presenterade även Microsoft Cloud for Retail, en molnlösning där företag kan använda sig av data och AI för att förhöja kundupplevelsen, säger Helena Fuchs, affärsområdeschef för Dynamics 365 och Power Platform på Microsoft Sverige, till Ehandel och fortsätter:
Samtidigt presenterades också en rad nya funktioner och tjänster i Teams och Viva – framtagna i samarbete med bland annat Zebra Technologies och Espressive, för att både kunna förbättra tillvaron hos lager- och butikspersonalen och samtidigt hjälpa till att öka produktiviteten.
LÄS ÄVEN: Microsoft utmanar Klarna - lägger in köp nu betala sen i webbläsaren