ANNONS

Microsofts Google-ripoff - "vi var live direkt när det lanserades"

Karl Lindberg

"5 till 7 procent mer försäljning".

ANNONS

Häromdagen så berättade Microsoft att de ingått ett partnerskap med e-handelsplattformen Shopify, kring produktlistningar i företagets sökmotor Bing. När vi grävde lite djupare i den nyheten så slog det oss att Microsoft gjort en Google Shopping-kopia. E-handlare kan nu även jobba med Bing Shopping, med nästan exakt samma upplägg.

Vi vände oss till Google Ads-experten Karl Lindberg, som ofta jobbar med Google Shopping, för att se vad han hade att säga om kopian Bing Shopping.

Karl Lindberg berättar bland annat att Bing Shopping rullades ut i Sverige den 31 juli förra året.

Vi var live med våra kunder direkt när det lanserades för ett drygt år sedan och kör Bing Shopping för i princip alla våra kunder som har en Google Ads-spend på 100 000 kronor per månad och uppåt, säger Karl Lindberg från byrån Adrelevance.

"En något större plånbok än snittet"

Enligt Karl Lindberg så ska avkastningen på annonseringen vara i nivå med den på Google Shopping.

ROAS-nivåerna (avkastning på annonsutgift) är på liknande nivåer som de är på Google och Microsoft har gjort implementationen så enkel som möjligt, säger Karl Lindberg och tillägger:

Så med tanke på det är det intressant om man kan driva 5 till 7 procent mer försäljning via Bing Shopping. Konkurrensen är lägre i flera kategorier och enligt Microsoft själva har deras användare en något större plånbok än snittet.

Kan Bing Shopping vara relevant även för de med lägre budget?

Ja, det kan vara relevant även för de som har en ad-spend under 100 000 kronor. Implementeringen är smidig, så det är snarare så att det är en hygienfaktor för de som spenderar över 100 000 kronor per månad eftersom det är en extra försäljningskanal som är smidigt att sätta upp och relativt enkel att hantera löpande. Google Shopping är den viktigaste försäljningskanalen för många e-handlare, om man kan lägga till Bing Shopping utöver det och därmed öka försäljningen utan så mycket extra jobb så borde det vara intressant.

Vi frågade även Karl Lindberg om han sett någon produktkategori som fungerat extra via Bing Shopping, men någon sådan trend ska han ej ha noterat.

Hur kopplar man upp sig mot Bing Shopping?

Har man Google Shopping uppsatt så skapar man en ”store” i Bing Ads och därifrån kan man importera produktflödet direkt från Google Merchant Center. Har man inte Google Shopping uppsatt så finns det liknande val att ladda upp ett produktflöde som det finns i Google Merchant Center, säger Karl Lindberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se