Microsoft ska enligt källor nära företaget under en tid ha undersökt möjligheterna att lansera en egen e-handelsmarknadsplats för att ta sig an tungviktarna Amazon och eBay. En uppgift som kan anses vara lättare sagt än gjort med tanke på att de båda e-handelsjättarna har drygt 20 års försprång, och Amazon i dag har 26 procent av e-handelsmarknaden i USA.
Mjukvarujätten ska enligt uppgifterna haft ganska långtgående planer och även fört diskussioner med både återförsäljare och teknikföretag om en eventuell marknadsplats. För att locka konsumenter ska man bland annat haft planer på att subventionera priset på marknadsplatsens produkter med hjälp av en del av de reklampengar man får in via sin sökmotor Bing.
Microsoft hade också hoppats på att kunna erbjuda marknadsplasten som en del av sin Windows-programvara för datorer, och så småningom även på andra relaterade produkter som Xbox samt smartphones och surfplattor som drivs av Windows.
Verkar inte ge sig
Målet med projektet som gått under kodnamnet ”Brazil” ska enligt en taleskvinna för Microsoft ha varit att möjliggöra en mer direkt handelsmodell mellan kunder, varumärken och återförsäljare. Det ska dock ha lagts på is för tillfället.
Microsoft vill inte berätta varför man inte valt att gå vidare med projektet, men samma taleskvinna säger samtidigt att man inte helt gett upp planerna.
– Vi är fast beslutna att hitta nya och differentierade sätt att aktivera en rikare och mer uppgiftsorienterad strategi för e-handel och online-annonsering.
Källa: WSJ.com