I veckan lanserade Microsoft sin senaste anti-Google kampanj. Med den nya webbplatsen Scroogled.com går de till attack mot Google Shopping och vad man anser vara en oschysst metod för att få e-handlare att betala för att premieras i sökresultaten.
- I början predikade Google, "Don't be evil". Men detta förändrades den 31 maj 2012. Det var då Google Shopping ändrade inriktning. Enkelt uttryckt så är alla deras shopping-resultat nu betalda annonser. Vi menar att när du begränsar kundernas val och rangordnar dem efter betalning, då blir konsumenten Scroogled, kan man bland annat läsa på sajten.
Samtidigt lovar Microsoft Bing att man inte själva inte har några planer på att gå över till betalda annonser som leder till högre ranking.
Kampanjen kan ge fel fokus
Förutom det har man även passat på att ge det påhittade ordet ”Scroogled” en egen definition:
1. Googles praxis att sälja sina shoppingresultat till högsta budgivare; känd för att skapa intensiv ilska hos nätkonsumenter som kanske går miste om det bästa priset eller varan med högst kvalitet.
2. Eftersom Google Shopping endast omfattar resultat från annonsörer som betalar dem, ingår ej några av världens största återförsäljare.
3. Förlusten av pengar i samband med ett dåligt sökresultat hos Google Shopping. Biverkningar av att inte ha fått det bästa priset när du trodde att du fått det, innefattar sorg, frustration och bitterhet.
Även om det på sajten finns många intressanta punkter som säkert får en hel del att vakna upp, är dock frågan är hur den här typen av kampanjer uppfattas av de som står bredvid och tittar.
Många tycker nog att de tar upp ett viktigt ämne men det finns förmodligen även de som istället för att fokusera på innehållet funderar på Microsofts tillvägagångssätt. Något som i slutändan kan slå tillbaka på Microsoft själva.
Källor: TechCrunch, The Verge