LMK – koncernen bakom bland annat varumärket Linas Matkasse – redovisar en omsättning på 381 miljoner kronor för andra kvartalet. Intäkterna ökade därmed med 17,5 procent, från 324 miljoner motsvarande kvartal året innan.
Nettoomsättningen uppgick till 381 miljoner, vilket motsvarar en organisk tillväxt om 17,6 procent jämfört med samma period föregående år, driven av en ökad leveransvolym. Detta trots att det säsongsmässiga köpbeteendet under kvartalet återvände till nivåer som vi såg innan Covid-19, kommenterar vd:n Walker Kinman.
Lockat nya kunder
Samtidigt sjönk rörelseresultatet (EBIT) till 35,3 miljoner, jämfört med 45,8 miljoner i Q2 2020. Nedgången beror, enligt Walker Kinman, främst på ökade reklamkostnader.
Justerad EBITDA uppgick till 46,5 miljoner (58,8), vilket återspeglar ökade marknadsföringskostnader om 25 miljoner under kvartalet då vi närmar oss våra målsatta marknadsföringsnivåer. Ökningen bör ses i perspektiv till det faktum att vi hade mycket låga marknadsföringskostnader under andra kvartalet 2020, samtidigt som vi kunde locka nya kunder till följd av den initiala spridningen av covid-19, skriver vd:n.
Resultatet per aktie minskade rejält till 1,69 kronor från 8,75 kronor motsvarande kvartal i fjol.
Walker Kinman är nu dock övertygad om att de medieinvesteringar som koncernen gjort – tillsammans med tekniksatsningar inom bland annat e-handel – ska stärka bolagets position.
LÄS ÄVEN: Uppsving för färdiga matkassar – Linas Matkasse slog 486 miljoner