Nu har ännu en profil fällts för otillräcklig reklammarkering. Den här gången är det artisten och influencern Jessica Andersson, känd från bland annat Melodifestivalen, som har missat att tydliggöra att ett av hennes inlägg på Instagram var ett reklamsamarbete.
Inlägget är helt omärkt som reklam. Det framgår ingenstans att det är ett samarbete eller reklam, skriver anmälaren till Reklamombudsmannen.
Det aktuella inlägget består av tre bilder i ett kollage och text. Jessica har lagt ihop en bild på sig själv tillsammans med Smålandsgranars logotyp, företaget som sponsrade annonsen, samt en bild på en gran. I inlägget skrev hon:
Hej på er! Vi kanske är lite sent ute men nu har i alla fall vi förbeställt vår julgran för i år. Det har vi gjort hos @Smalandsgran vilket känns oerhört lyxigt då vi slipper ut och trängas och vi kan specialbeställda exakt den gran vi vill ha. Och dessutom levereras granen hem till din ytterdörr både smidigt och garanterat coronasäkert!.. Nu kan ni också beställa just eran favoritgran hos @Smalandsgran och dessutom få 100 kronor i rabatt om ni använder er av koden jessicagran.
@Smalandsgran är ett småländskt familjeägt företag sedan 1973. Alla granar är krav-certifierade och ekologiska så du inte får in massa bekämpningsmedel i hemmet. Jag lägger en swipeup-länk i min story så kommer ni direkt till hemsidan och kan lägga er beställning #smålandsgran#ekologiskt#coronasäkert#lyx
Smålandsgranar AB svarar att man förväntar sig, av alla sina samarbetspartners, att de märker upp sina samarbeten på rätt sätt.
Det ska för följare tydligt framgå att det är ett betalt samarbete med Smålandsgran.
Olyckligt nog har den här influencern inte lyckats få till "branded content" via Instagrams funktion och vi har missat att följa upp det. Smålandsgranar AB tar till sig av kritiken och kommer framöver säkerställa sina processer.
Jessica Andersson förklarar att hennes instagramprofil "drivs av en vän" samt att hon i detta samarbete inte har fått, eller ska få, ett arvode.
Jag är ganska dåligt insatt i hur man bör och ska formulera sig för att följa gällande normer.
Hon tillägger dock att det, enligt henne, framgår tydligt att det är ett samarbete och att det är svårt att se att hur det går att misstolka.
Jag vill verkligen inte göra fel i de här sammanhangen och vill definitivt inte att följarna ska känna sig lurade på något sätt. Jag har tagit bort inlägget och har läst på om hur man ska formulera sig vid eventuella framtida samarbeten.
När Ehandel besöker Jessica Anderssons profil är inlägget dock inte borttaget. Däremot har influencern lag till "i sponsrat samarbete med @Smalandsgran" direkt under bilden, innan resten av texten visas.
Reklamombudsmannen är inte imponerad över Jessicas förklaring och skriver kortfattat att inlägget inte var tillräckligt reklammärkt och att reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler.