TV4 varnar för att en svag mellandagsrea hotar svensk handel. I ett inslag från igår så har man pratat med handlare och branschorganisationen Svensk Handel som vittnar om ett lägre intresse för att shoppa loss i mellandagarna.
Nu på rean är det inte alls samma tryck som innan, som vi brukar vara vana vid. Om vi tittar på innan pandemin så får vi nog vara glada att nå upp till hälften av vad vi brukar, säger Fredrik Du Rietz, vd för butiken Grosshandlarn, och tillägger:
Den här veckan är egentligen den viktigaste då det är den vi ska leva på till slutet av februari-mars.
Och precis som vi rapporterat om tidigare så har preliminära siffror visat på en nedgång för årets julhandel, något som alltså potentiellt fortsatt in i mellandagarna.
LÄS ÄVEN: Julhandeln ligger en miljard back – e-handeln tar 10 miljarder
Svensk Handel är nu oroliga över utvecklingen.
Det är oroväckande att kunderna håller hårdare i plånböckerna. Samtidigt som kostnaderna för handlarna ökar. Det är ökade inköpspriser, ökade elkostnader och ökade hyreskostnader, säger Hans Tjernström Carraro, kommunikationschef på Svensk Handel, och tillägger:
Den här ekvationen är vi rädda att många handlare inte klarar av. Och då till slut så går affären inte ihop. Det vore förödande. För handeln är så viktig, inte minst när de kommer till att leverera jobb.