Det ena området är som sagt e-handeln där målet är att bli ledande inom reservdelar och biltillbehör på nätet inom två år. Mekonomen skall även börja erbjuda bilglas och försäkringar, både hem- och bilförsäkringar. E-handeln ser ut att få en central roll i deras nya satsningar:
– Vår moderna plattform för webbhandel kommer att erbjuda Mekonomens sortiment, med lättillgänglig information om våra produkter. Det kommer också att bli enklare att hitta till våra butiker och att boka tid för service och reparationer i verkstäderna via mekonomen.se, säger Alexandra Prusic, E-handelschef på Mekonomen.
Den nya e-handeln skall erbjuda över 70 000 olika produkter och kommer lanseras till hösten. Priserna sägs bli de samma som i butik och det ska finnas många betalsätt och leveransalternativ.
Tanken är att hälften av Mekonomens vinst skall komma ifrån nya affärer 2015, där e-handeln alltså har en stor roll. Vill ni veta mer om Mekonomens kommande nätbutik bör ni se deras föredrag på Nordic eCommerce Summit: