Nyligen så fick vi höra från marknadsföringsverktygen Rule och Paloma, som kommenterade vår granskning av e-handlarnas e-postutskick. De var skeptiska till stora mängder mejl efter e-handelsköp, men samtidigt tydliga med att de inte finns ett färdigt recept för alla e-handlare att följa.
LÄS ÄVEN: Experterna om mejlutskicken: ”Helt emot att skicka dessa mängder”
Nu talar även e-postleverantören Get a Newsletter, som används av många svenska e-handlare, ut om fenomenet e-postutskick relaterade till onlineköp.
Jag tycker det är intressant att när jag precis har beställt något från en e-handel så bombarderas jag med nyhetsbrev tätt inpå. Alla vill ha en bra deal men jag blir förbannad över att få erbjudanden om att beställa igen för 20 procents rabatt när jag precis har betalat fullt pris, berättar Martin Zimmerman, vd på Get a Newsletter, för Ehandel.
Vad är era rekommendationer till era e-handelskunder gällande medgivande, frekvens och innehåll?
Medgivande är en självklarhet men rädsla för ny lagstiftning skymmer den relevanta frågan alla e-handlare borde ställa sig: Kan vi leverera vad läsare förväntar sig? Frekvensen varierar otroligt mycket från kund till kund. Däremot så är segmentet e-handlare flinkare på skicka-knappen än många andra branscher. Här finns en del att lära för e-butikerna, säger Martin Zimmerman.
Vi har i flera artiklar lyft personalisering som ett potentiellt verktyg för att minska mejlbördan hos kunderna. Detta genom att satsa på mer relevanta utskick, lite mer sällan, som eventuellt konverterar bättre.
"Det blir svårare att skapa innehåll"
När vi frågar om Martin Zimmermans syn på personalisering så får vi dock ett lite oväntat svar.
Personalisering sänker varumärket - det går trender i allt. Efter en tid då retargeting och personalisering varit buzzwords så tror jag att pendeln nu slår tillbaka. Delvis på grund av lagstiftningen kring att följa folk i den digitala världen och dels hur drakar som Apple valt att förhålla sig i frågan, säger Zimmerman och tillägger:
Om man personaliserar in absurdum kommer du endast att bli förevisad en enda produkt och denna är baserad på att du köpt en liknande tidigare vilket leder till en avsmalning av erbjudandet och kunden riskerar gå till andra leverantörer för övriga produkter.
LÄS ÄVEN: Modejätten om sin mejlstrategi: ”Innehåll utifrån data och trender”
Enligt Martin Zimmerman så kan ett mycket personaliserat innehåll eventuellt fungera, men då bara för stora bolag med mängder av data.
Med ökad personalisering skapar du dessutom ett annat problem. Det blir svårare att skapa innehåll för alla tänkbara varianter av målgrupper, stora e-handlare som har enorma databaser med kunder har kanske möjlighet och kraft att tillgodose riktigt innehåll medan mindre e-handlare får det svårare då de inte har tillräckligt med resurser och kunskap.
"Framhäva varumärkets nerv och identitet"
En annan sak som Get a Newsletter noterat är att många e-handlare missar att stärka sitt varumärke, när det kommer till mejlutskicken till kunderna.
E-post är en väldigt bra säljdrivande kanal men ofta missar man möjligheten att stärka sitt varumärke. Vi har hjälpt många kunder som missat grundläggande branding och glömt att framhäva varumärkets nerv och identitet, vilket leder till att det det bara handlar om att jaga säljsuccéer istället för att bygga varumärke och långsiktig tillväxt, säger Martin Zimmerman.