Hur gick det för e-handeln i maj, jämfört med motsvarande månad i fjol? Inte så lysande på totalen. E-handelns omsättning backade med -12 procent och om man även räknar in utlandshandeln, som utvecklades svagare, så blev det en nedgång på -14 procent.
Om vi istället jämför perioden januari till och med maj i år med motsvarande period i fjol rör det sig om en nedgång på -6 procent i den svenska e-handeln och -7 procent med utlandshandeln inkluderad.
Även om detaljhandeln generellt uppvisar en historiskt svag volymförsäljning just nu, utvecklas e-handeln betydligt sämre än detaljhandeln som helhet så här långt under året, konstaterar Svensk Handel i sin senaste upplaga av e-handelsindikatorn.
Kraftig nedgång
Samtidigt var det lika många som e-handlade i maj, som i maj i fjol. Men inom många produktkategorier handlade man mindre i år. Några exempel är: heminredning och möbler, elektronik, sport, leksaker och böcker.
Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Vissa varugrupper ökar
Kategorier som istället ökade inom e-handeln var nikotinprodukter, apoteksvaror samt kläder och skor. Största e-handelskategorin är dock apoteksprodukter, följt av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter.
Det genomsnittliga belopp som varje e-handelskonsument handlar för minskade med -12 procent.
Konsumentbeteendet att handla på nätet är förhållandevis konstant och vissa produktkategorier går fortsatt riktigt bra, konstaterar Per Ljungberg och fortsätter:
Men främst kapitalintensiva kategorier har det tufft. Nedgången för e-handel beror främst på att det generella snittordervärdet minskar när konsumenterna har mindre pengar att röra sig med.