En av världens största e-handelsplattformar, Shopify, meddelade häromdagen sina siffror för årets första kvartal. Och det såg bra ut.
Shopifys siffror för januari-mars 2024:
- Marknadsplatsomsättningen (GMV) uppgick till 60,9 miljarder dollar (49,6)
- Intäkterna uppgick till 1,9 miljarder dollar (1,5)
- Bruttovinsten (gross profit) uppgick till 957 miljoner dollar (717)
Trots siffror som slog analytikers förväntningar så tog aktien en rejäl smäll och har sjunkit runt 20 procent sedan siffrorna presenterades. Anledningen? Shopifys prognos för Q2 muntrade inte upp marknaden. En prognos som pekade på en något avmattad marknad för e-handelsplattformen.
Vi har räknat med motvind relaterade till utländsk valuta från den starka amerikanska dollarn och en viss avmattning i de europeiska konsumenternas konsumtion i våra utsikter för andra kvartalet, ska företaget ha sagt i en kommentar till analytiker.
Men första kvartalet har som sagt levererat starka siffror för plattformen.
Du ser den starkaste versionen av Shopify i vår historia, sade Harley Finkelstein, vd på Shopify, när han presenterade Q1-siffrorna .
Vi bygger ett 100-årigt företag, och vi kommer att fortsätta att vara extremt snabbrörliga och dra nytta av alla möjligheter som accelererar framgången för våra handlare, och göra det möjligt för oss att fortsätta bygga produkter i världsklass och förbättrar den operativa effektiviteten för bättre avkastning.