ANNONS

Megaförlust för e-handlaren – strumporna säljer allt sämre

Happy sock:s vd Alexander Meyer
Happy sock/Pressbilder/Skärmdump

Ny logga och design ska vända skutan.

ANNONS

Happy Sock, som säljer färgglada och lite dyrare strumpor, är här med ett färskt bokslut för sitt brutna räkenskapsår 2022/2023. Och den här gången dök försäljningen med 14 procent, till 508 miljoner kronor, rapporterar Breakit.

Rörelseresultatet landade samtidigt på -25 miljoner kronor, jämfört med en vinst på närmare 25 miljoner kronor, under det föregående räkenskapsåret. Happy sock är med andra en spillra av sitt forna jag. Handlaren har tagit mycket stryk i lågkonjunkturen.

Nu ligger fokus på att öka lönsamheten igen, genom kraftiga kostnadsbesparingar. Bolaget har i dag 115 anställda och fick i somras en ny vd i form av Alexander Meyer, som tog över efter att Emil Viklund lämnade vd-jobbet i våras.

Sedan den nya vd:n tog över har det även inletts ett omfattande arbete med att designa om bolagets varumärke, image och logotype.

Happy sock grundades av Mikael Söderlindh och Viktor Tell som sålde bolaget 2017, till investmentbolaget Palamon Capital Partners. 2020 sålde den nya ägaren strumpor för 661 miljoner kronor. Men i dagsläget är handlaren minst sagt skadeskjuten. Nu återstår det att se om det under nästa år går att få snurr på försäljningen igen.

David Gustavsson
david@ehandel.se