ANNONS

Medlemsklubben slog 40 miljoner - men förlusterna ökar

Emil Henriksson, vd och grundare av Sweden Buyersclub

"Medlemsintäkterna ökade med 50 procent".

ANNONS

Den svenska marknadsplatsen Buyersclub, med lite drygt 300 000 produkter i sortimentet, har släppt sin rapport för det fjärde kvartalet. Under perioden oktober till december kan bolaget visa upp en nettoomsättning på 15 miljoner kronor, en ökning med 26 procent jämfört med det fjärde kvartalet 2021.

Marknadsplatsen använder sig även av ett upplägg där kunderna kan bli så kallade Plus-medlemmar och under kvartalet landade medlemsintäkterna på 3,9 miljoner. En ökning med 34 procent jämfört med motsvarande period föregående år. På resultatsidan är det dock fortfarande röda siffror med en EBIT-förlust på -4,6 miljoner kronor.

Under årets tredje kvartal investerade bolaget i ökat produktutbud samt förbättrat medlemserbjudande - något som givit önskade effekter under årets fjärde kvartal där medlemsintäkterna ökade med 50 procent i jämförelse med det tredje kvartalet, skriver bolaget i en kommentar till rapporten.

Minskade kostnader

Sett till helåret landar bolagets omsättning på 42,3 miljoner kronor, en ökning med 48 procent jämfört med 2021. Rörelseresultatet, EBIT, landade under 2022 på -12,7 miljoner. Att jämföra med -8,8 miljoner kronor under 2021.

I rapporten konstaterar man även att flera nya leverantörer har anslutit, däribland Ica och Axfoods grossist. Och förutom investeringar för att öka medlemsantalet har Buyersclub investerat i och utvecklat sin befintliga plattform.

Vi har arbetat på, utvecklat och implementerat ett nytt system som dynamiskt optimerar de priser vi erbjuder för respektive speditör, baserat på varornas storlek. Detta tillsammans med nya och uppdaterade speditörsavtal kommer leda till minskade kostnader för både frakt samt hantering, kommenterar Emil Henriksson, vd och grundare.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se