Schibsted Media Group bildades som ett tidskriftsförlag men har på senare år satsat allt mer på e-handeln, både i och utanför Norge. I Sverige äger man bland annat Compricer.se och har ett finger med i Aftonbladets nya sajt rabattkoder.aftonbladet.se.
Schibsted sitter även på e-handelsrelaterade sajter som Prisjakt, Letsdeal samt Lendo, och förra året investerade man i KickBack.no via sitt dotterbolag Schibsted Vekst. Nu har ytterligare ett av deras bolag gett sig in i e-handelns värld.
Mediehuset Fædrelandsvennen har nämligen lanserat en ny e-marknadsplats i Linio.no. På marknadsplatsen kan enskilda butiker, kedjor och grossister sälja sina produkter som Linio sedan tar provision på.
– Vi förlorar annonsintäkter och måste ta tillbaka en stor del av värdekedjan inom handeln. Eftersom e-handeln växer, är det naturligt för oss att följa efter som en del av vår digitala omvandling, säger Harald Jacobsen, vd Fædrelandsvennen.
Startat i liten skala
Sajten är registrerad som ett separat dotterbolag till Fædrelandsvennen, men målet verkar vara att utnyttja Schibsteds stora nätverk inom en rad områden. Linio använder sig även av Schibsteds betalningslösning, Schibsted Payment iD.
Något som flera av Schibsteds bolag gör, till exempel Finn.no, VG, Fædrelandsvennen, Aftenposten, Bergens Tidende och Dina Penger.
– Vi har precis kommit igång och urvalet är begränsat, men stora, välkända varumärke är på väg in. Våra partners är ansvariga för marknadsföringen av sina egna produkter, inklusive leverans. Fædrelandsvennen bidrar med infrastruktur och distribution. Idén till konceptet kommer från Fædrelandsvennen och har utvecklas här men är på väg att lanseras i hela det norska Schibsteds-systemet, säger Harald Jacobsen.
Â
Källa: Netthandel.no