Techbolaget Turnr, vars tjänst går ut på att göra e-handlarnas returer mer hållbara, har fått en ny huvudägare. Företaget blir nu en del av Schibsted Ecommerce & Distribution, som är en del av mediegiganten Schibsted.
Schibsted Ecommerce & Distribution driver sedan tidigare Dooris i Sverige och Helthjem och Morgenlevering i Norge.
Turnr har utvecklat ett unikt koncept för att förenkla returer för både nätbutiker och kunder, samtidigt som miljöavtrycket minskar avsevärt. Det här ska bli otroligt spännande att utveckla vidare, säger Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerce & Distribution, i ett pressmeddelande.
Enligt Turnr levereras 200 miljoner e-handelspaket varje år i Sverige och många av dem går sedan i retur. Med bolagets tjänst ska kunder som bor nära varandra kunna kopplas ihop, vilket i sin tur ska leda till att fraktsträckan inte ska behöva bli längre än nödvändigt.
Med vår plattform kan returer omdirigeras automatiskt till nya köpare som bor i närområdet, istället för att skickas hundratals mil bara för att packas om. Under pilotprojektet minskade transportavståndet med upp till 95 procent och själva returen såldes om igen tolv gånger så snabbt, säger Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr.
Turnr grundades av de tidigare Trustly-medarbetarna Daniel Mattebo och Linus Robertsson. När vi intervjuade dem i somras berättade de om resultatet av ett första pilottest, som då hade genomförts.
LÄS ÄVEN: De lovade hållbara returer - nu presenterar de resultaten
Schibsted är knappast ensamma bland de stora mediehusen om att vilja växa inom e-handelssegmentet. Vi har i en rad artiklar berättat om e-handelssatsningar som gjorts av exempelvis Egmont, Aller Media och Ehandels eget ägarbolag LRF Media.