ANNONS

Mediejätten avslöjar miljardsatsning - ska dubbla e-handeln

Steffen Kragh, koncernchef på Egmont.
Foto: Nicolai Lorenzon

"Nya affärer baserat på tre megatrender".

ANNONS

De senaste åren har Egmont gått från att vara en nordisk mediejätte till att också vara en riktig storspelare inom e-handeln. Företaget har investerat i nätbutiker som Royal Design och Bagaren och Kocken, och är i dag involverat i totalt nio e-handelsföretag. Och nu ska e-handelsaffären bli ännu viktigare för Egmont.

I ett pressmeddelande skriver nämligen företaget att planen är att öka omsättningen till 28 miljarder kronor år 2025. Det kan jämföras med de 16,2 miljarder bolaget omsatte år 2020. I strategin, som fått namnet ”Scale Up & Stand Out”, framgår det att e-handeln är ett av fem affärsområden som Egmont planerar att dubbla de kommande åren. De övriga är digitala böcker, tv-streaming, tv- och datorspel samt digitala byråer.

Under de kommande fem åren ska Egmont dessutom investera 70 miljarder kronor i bland annat film, tv-serier och journalistik.

2021 var ett starkt år för Egmont och det är mycket tillfredställande att se hur fint Egmont har utvecklats med vårt medieinnehåll i den massiva internationella konkurrensen. Samtidigt har vi under de senaste åren byggt upp betydande nya affärer baserat på tre megatrender: att användarna streamar mer, spelar mer och handlar mer online. Vi vill fördubbla fem områden – digitala böcker, tv-streaming, tv- och datorspel, digitala byråer och e-handel – samt utveckla de övriga medieverksamheterna ytterligare och investera 70 miljarder kronor i innehåll, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh, i en kommentar.

Ehandel har sökt Egmont för mer information om de planerade satsningarna på e-handel.

LÄS ÄVEN: Egmont avslöjar e-handelsstrategin: "För evigt"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se