ANNONS

MediaMarkt lanserar online-marknadsplats: "Europas största"

Öppnar e-handeln för externa säljare.

ANNONS

Det var bara en tidsfråga innan det hände. Elektronikjätten MediaMarkt följer nu efter konkurrenter som Elgiganten och lanserar en egen marknadsplats. Man öppnar därmed upp sin e-handel för externa säljare. Företaget titulerar det själva som Europas största plattform för konsumentelektronik.

Marknadsplatsfunktionen har först och främst rullats ut på hemmamarknaden Tyskland, där den även anges vara i beta-version. I en intervju med en nederländsk tidning så meddelar MediaMarkts digitala chef, Shariar Khalili, att plattformen är redo för Tyskland, Österrike och Spanien och att Nederländerna står näst på tur.

E-handlare ska kunna ansluta till plattformen via ett API, eller mer manuella metoder som CSV-filer.

Det lättanvända API-gränssnittet ger dig möjlighet att hantera dina beställningar, bekräfta leverans och kommunicera med kunder, skriver MediaMarkt.

Det ska även finnas färdiga kopplingar till den tyska e-handelsplattformen Plentymarkets och marknadsplatssystemen Effectconnect och Channelengine.

39 euro per månad

Kostnaden för att sälja via MediaMarkts e-handelsplattform, mediamarkt.de, ska vara 39 euro per månad samt en kommission på försäljningen, som beror på sortimentet. Du ska även kunna säga upp avtalet när som helst.

Inga installationsavgifter. Du betalar bara en månadsbasavgift och en provision beroende på produktutbudet för varje försäljning som görs via MediaMarkt Marketplace.

Även svenska e-handlare ser ut att vara välkomna då kraven främst är att man är baserad inom EU när det kommer till skatt, lager, returer och så vidare. Dina produkter måste dock också ha en EAN-kod.

Mediamarkt.de startar sin marknadsplats med ett begränsat utbud och grundläggande funktioner. Storleken på marknadsplatsen och antalet säljare utökas gradvis, skriver företaget om lanseringen.

Ehandel har kontaktat MediaMarkt Sverige för en kommentar.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se