Elektronikkedjan Media Markt har länge kämpat med interna stridigheter då butikscheferna är delägare i sina butiker och måste enas om en gemensam webshop. Nu har de dock lyckats få ut en nätbutik ur dörren och mottagandet av e-handlare har varit ganska ljummet. Femstegskassan med registreringskrav är en punkt där butiken inte imponerar.
Det känns helt enkelt inte som en e-handel producerad 2012. Vilket det inte är då det tydligen är samma webshop som används centralt för Media Markts e-handel i Europa.
Inte svenska Enferno
Martin Edenström på MKSE, som brukar kunna detta med plattformar, berättar att Media Markt inte lanserat på det svenska systemet Enferno Storm som tidigare meddelats. Utan istället har de valt IBM Websphere som tydligen används centralt hos Media Markt. Kanske har det varit stridigheter även om plattformen?
Många trodde förmodligen att Enferno skulle få uppdraget i och med att Magnus Pettersson rekryterats ifrån OnOff där de jobbat med Enferno tidigare, likaså på inWarehouse där Magnus även jobbat. Det är intressant att Enferno själva listar Media Markt som referens på sin hemsida. Vi vet dock att Enferno jobbar mycket med datahantering så de skulle kunna göra något i bakgrunden på den nya sidan.
Vi ska väl inte räkna ut Media Markt ännu men deras e-handelsresa börjar inte bra. Frågan är också vad som händer om ledningen nu försvinner i och med att alla varslats på huvudkontoret. E-handeln borde vara den del som kräver tydlig central styrning.
Satsar på e-handeln
Företaget meddelar dock att de kommer satsa på sin nya e-handel och det ska tydligen flyttas över folk till e-handelsbolaget, som är separat:
– Med tanke på att marknaden och kundernas köpbeteende förändras måste vi vara snabbfotade och ständigt se över vår organisation. Vi har nyligen gjort en e-handelssatsning och det innebär att många i personalen flyttas över till e-handelsbolaget. Vi har precis satt i gång det arbetet och jag kan inte säga hur det kommer att se ut, säger Anna Sjödin, kommunikationschef på Media-Saturn, till Dagens Handel.
Elektronikbranschen meddelar samtidigt att det pågår dramatiska förändringar inom hemelektronikbranschen. Där Elgiganten och Media Markt ökar i butiker och omsättning och där Siba sjunker i båda. Siba-ägda NetOnNet ökar dock på alla fronter. Media Markts senaste bokslut ska dock vara dystert och därmed måste de göra stora organisationella förändringar, därav varslet på huvudkontoret.
E-handeln är förmodligen bara en del i Media Markts pussel som de måste lägga rätt. De som förstår e-handeln och jobbar med en tydlig multikanalstrategi verkar dock klara sig bättre än de som missar e-handelsbollen. Om Media Markt missat eller inte vet vi förmodligen inte ännu, men de har inte slagit bollen ur stadion.