Artfinder.com lanserades 2010 som ett slags Wikipedia för konst men i början av 2013 förvandlades sajten till en global onlinemarknadsplats för konstnärer och gallerier. Det efter att man plockat in 45 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Wellington Partners.
Det paneuropeiska riskkapitalbolaget, som tidigare investerat i flera andra e-handelsbolag, är idag den största ägaren i Artfinder som enligt egen utsago är den näst största aktören inom sitt område. På sajten finns drygt 150 000 konstverk listade och i år väntas omsättningen nå över 100 miljoner kronor, enligt Di Digital.
– Vi riktar oss mot folk som tidigare köpt affischer på museum och nu vill ha äkta konst. Mest efterfrågan är det på verk som kostar cirka 6 000 till 15 000 kronor, men vi säljer även mycket konst för under 1 000 kronor, säger Jonas Almgren, vd för Artfinder, till tidningen.
Ska ta täten redan i år
Den största delen av försäljningen sker i Europa men Artfinder säljer även en del i USA, även om man fortfarande är förhållandevis små på andra sidan Atlanten. Men nu ska man växla upp i USA och för att lyckas ska bolaget plocka in 30–35 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda.
Två tredjedelar kommer från bolagets befintliga ägare som förutom Wellington Partners är Greylock, privata änglar i Storbritannien, USA och Schweiz samt riskkapitalbolaget Northzone. Samtidigt hoppas man kunna få in ett par nya ägare som kan hjälpa till med expansionen i USA.
– Vi är näst störst i världen om man jämför med bolag som säljer konst direkt från konstnärer. Det finns ett bolag i Los Angeles som heter Saatchi Art som är större än oss. Men vi växer fortare och räknar med att gå om dem i år, säger Jonas Almgren.