PostNord har så kallade TPL-lager i Norrköping, Helsingborg, Göteborg, Stockholm och Köpenhamn, samt på ett antal platser i Finland. Startskottet för Postnord att ge sig in i TPL-branschen på riktigt var 2012 när företaget köpte upp TPL-verksamheten hos Green Cargo Logistics, något som var ett strategiskt beslut för att bland annat inrikta sig mer mot e-handelskunder och erbjuda dessa en helhetslösning. Totalt omsätter verksamheten nu 1,85 miljarder kronor och är en av de största aktörerna inom tredjepartslogistik i Norden.
PostNords TPL-lager i Helsingborg är företagets näst största
PostNords tredjepartslogistik-lager i Helsingborg är företagets näst största i sitt slag. På sammanlagt fyra terminaler spridda över staden har logistikjätten en samlad lageryta på 107 000 kvadratmeter som upplåts för logistik åt andra företag. Ett av dem, som fått namnet E4:an på grund av sin närhet till motorvägen med samma namn, är särskilt inriktat på e-handel.
Ungefär 500 personer är sysselsatta med PostNords TPL-verksamhet i Helsingborg, och enligt Håkan Lindberg väljer många e-handlare att lägga sin lagerverksamhet i regionen på grund av det strategiska läget. Bland de mer namnkunniga kunderna i Helsingborg finns Footway, AddNature, Viktväktarna, Verisure och Nespresso .
- Man märker att det har blivit en klar ökning inom e-handeln. Jag kan personligen säga att jag inte är den största e-handlaren även om vi har hyfsat med e-handelskunder här. Men i år har jag faktiskt handlat alla julklappar på nätet, berättar Håkan Lindberg, area manager på PostNord TPL i region Syd.
Varuplock med hjälp av en av de större truckarna
Normalt skickas mellan 50 000 och 60 000 paket ut från lagret i Helsingborg varje vecka, men sedan Black Friday har nivåerna höjts till det dubbla; mellan 100 000 och 120 000 paket i veckan. När Ehandel.se besöker lagret under sen eftermiddag är det dock relativt lugnt, något som ska bero på att de flesta orderna, cirka 50 procent, kommer in under helgen. Något som i sin tur leder till att de flesta beställningarna går ut i början av veckan.
Lagret Ehandel.se besöker har en takhöjd på 13 meter och ett antal personer arbetar med att plocka order, ibland genom att hissa sig själva ett flertal meter upp i luften och i andra fall med att plocka i en traditionell vagn.
Video: Se hur trucken används för att plocka varor på de högsta hyllorna
Är det verkligen effektivt att lasta så högt på höjden?
- Det är från kunduppdrag till kunduppdrag. Vi har vissa uppdrag som ligger i golvnivå och vissa i höjdnivå. Så det är en analys man får göra från kunduppdrag till kunduppdrag beroende på vad det är för produkter och hur stora orderna är. Det är en analys vi gör innan vi väljer hanteringssätt.
Håkan Lindberg ser flera fördelar för e-handlare som väljer att använda sig av tredjepartslogistik. De får till exempel en färdig och högeffektiv logistiklösning med flexibel arbetsstyrka och ett lagerutrymme som kan anpassas efter behov, istället för att behöva försöka planera hur exakt hur stor yta som kan behövas under flera år framåt.
- Många av e-handlarna och även andra vill ju ha 100 procents flexibilitet och kunna växa på alla håll och kanter. Det är ju det som är svårigheten framför allt inom e-handeln där många har en väldigt starkt tillväxt. Var går du in någonstans? Vilken typ av byggnad ska du gå in i? De flesta kan ju inte bygga ett sådant här hus. Det kostar 150 miljoner att bygga och det är ju få som lägger pengar på det. Då ska man hyra någonting som ska gå att växa i utan att det blir för stort, säger Håkan Lindberg.
En del av lagrets varor plockas i mer traditionella vagnar
Finns det någon slags produkt som kanske inte lämpar sig för tredjepartslogistik?
- Nej, det kan jag inte se. Det finns inga fysiska eller andra begränsningar. Det är ju ett lager. Kan det finnas i ett lager kan vi hantera det, dock har vi valt ut ett antal prioriterade segment som vi är specialister inom, som till exempel alkoholhaltiga drycker, reservdelar samt mode och livsstil.
På lagret i Helsingborg hanterar PostNord externa företags plockning och packning, förvarar varor, samt tar emot varor och skickar ut kundernas beställningar. Men trots att PostNord kanske är mest känt för att vara ett fraktbolag är det inte säkert att alla varor skickas med PostNord när de lämnar lagret i Helsingborg. Kunderna kan lika gärna välja ett eller flera andra fraktbolag.
- Det är för att ge vår kund och slutkunden alla möjligheter att välja vilken transportör man vill jobba med. Det finns vissa transportörer som är bättre på vissa områden och vissa länder och då är det viktigt att vi kan erbjuda det.
PostNord TPL hjälper sina kunder med förvaring, plock, pack och leveranser
Enligt Håkan Lindberg bygger mycket av avtalen mellan PostNord TPL och kunderna på samarbeten där kunderna berättar hur de vill ha det och inte sällan får PostNord komma med tips.
Blir det inte dyrare för e-handlare att lägga ut sin logistik på det här sättet?
- Nej. Det vågar jag säga med hundra procents säkerhet. När du når en viss storlek , men då ska du vara väldigt stor, kanske du kan styra din egen logistik och ha automatiseringssystem som innebär höga investeringssummor men det kräver ju också att du har väldigt hög volym av orders. Men i annat fall har vi visat med organisk tillväxt att det våra lösningar är mer effektivta, säger Håkan Lindberg, och fortsätter:
- Ofta när man får nya förfrågningar så har man ett benchmark mot att kunden själv har ett lager och egen personal. Kunden får en offert och så mäter kunden vad det kostar att göra det själv eller vad deras nuvarande leverantör kostar mot att vi gör det åt dem. I dessa fall har vi visat oss vara mycket konkurrenskraftiga. AddNature är det senaste exemplet. De hade sitt eget lager i Stockholm innan de flyttade över det till oss.
När varorna har plockats kommer beställningarna till packningsstationerna
Genom något som PostNord kallar kontrolltornet kan företagets kunder följa det som händer på lagret i realtid, så att de ständigt har koll på var ordern befinner sig i logistikkedjan från lager till slutmottagare. Kontrolltornet används också för att se i hur stor utsträckning de uppsatta målen nås.
Hur är det med företagens kundtjänster? Företagen kan ju inte själv titta på produkterna som kunderna frågar om.
- Ja, det är rätt, men där är det ju viktigt att ha bra produktbeskrivningar och bra och enhetliga foton så att den som beställer blir nöjd och att det blir färre returer. Men allt som man själv kan göra kan vi också göra, det gäller bara att man är överens om vad som ska göras.
Video: De färdigpackade beställningarna skickas vidare mot nästa station där de delas upp efter vilket fraktbolag som ska hämta dem
E-handlare som tecknar avtal med PostNord TPL binder sig med olika löptider beroende från uppdrag till uppdrag.
Kan du berätta om några nya kunder som är på väg in?
- Nej, det kan jag inte. Jag kan bara berätta om de vi har. Men i och med att vi är störst, som vi anser, inom e-handel så är det klart att det blir ringar på vattnet. Det är många som tycker att vi verkar intressanta eftersom vi har intressanta kunder. Så det är ett spännande segment, säger Håkan Lindberg.
Det är bara några få dagar kvar till julen. Känner ni att ni har koll på allt?
- Absolut. Veckan innan Black Friday gick orderna upp med hundra procent. Sen har det gått ner lite grann men det är fortfarande höga volymer. Men det är under kontroll. Alla kommer att få sina julklappar i tid. Vi håller på till lillejulafton så det blir full rock n’ roll hela vägen fram.