ANNONS

Med en e-handlare som affischnamn

Med en e-handlare som affischnamn
E-handlarna är eftertraktade

"Tycker att vi kan ge tillbaka lite genom att ställa upp".

ANNONS

E-handlarna är inte bara eftertraktade av konsumenter som vill handla, utan även av leverantörer som vill sälja. Och för den som vill nå ut till e-handlare finns det förstås ett sätt som kanske är bättre än alla andra, nämligen att visa att andra e-handlare gillar en.

"Tackar inte nej till gratis publicitet"

De senaste månaderna tycker vi på redaktionen på Ehandel.se oss ha märkt att olika e-handelsföretag allt oftare figurerar i den kommunikation som e-handelsleverantörerna går ut med. Det kan handla om nyhetsutskick, så kallade nativeartiklar, eller andra sammanhang där leverantören väljer att lyfta fram en e-handlare.

En av dem som nyligen fick agera affischnamn hos en leverantör var Partykungen, som var med i PostNords mejlutskick om de nya måtten på frakttjänsten Varubrev.

LÄS ÄVEN: PostNord om nya varubreven: "Kan bli en utmaning"

- De kom med en förfrågan till oss angående om vi ville vara med som en kund i deras native-reklam. Och som nöjda kunder tackar man ju inte nej till lite gratis publicitet, skriver Joel Svensson, vd på Partykungen i ett mejl till Ehandel.se.

Får synas i bredare sammanhang

Någon ytterligare ersättning, utöver gratis publicitet, var däremot inte aktuell i affären mellan Partykungen och PostNord.

- Vi nöjer oss med det, skriver Joel Svensson och bifogar en glad smiley.

Fick ni inte till exempel bättre priser för att ställa upp?

- Nej tyvärr, inga bättre priser. Men vi har redan förhållandevis bra priser hos PostNord och tycker att vi kan ge tillbaka lite genom att ställa upp som en god samarbetspartner i deras native-reklam.

En som är inne på samma linje är Junkyard, som nyligen figurerade i hostingbolaget Glesys native-reklam.

- Vi blev tillfrågade och ställer gärna upp för leverantörer vi är nöjda med, skriver Marcus Iveström, IT-ansvarig på Junkyard AB, till Ehandel.se.

Vad är fördelen för er del med att synas i Glesys marknadsföring, som ni ser det?

- Goodwill samt synas i ett bredare sammanhang än reklam riktad mot vår målgrupp.

"Vill vara en bra kund"

När e-handlaren KitchenTime tillfrågades om att vara med i ett utskick från nyhetsbrevsverktyget Apsis, såg företaget det som ett enkelt sätt att fördjupa relationen med sin leverantör.

- Vi får inget direkt för det, men som i alla relationer finns det ett givande och tagande. Vi brukar gå in i våra leverantörssamarbeten med inställningen att vi vill vara en bra kund, det brukar också leda till att våra leverantörer vill vara bra leverantörer tillbaka. Att Apsis sedan ville släppa ett pressmeddelande om det tyckte vi inte var negativt för det innebar exponering för vårt varumärke, skriver KitchenTimes vd Joel Falck till Ehandel.se.

Skincity, som har lyfts fram som ett kundcase av plattformsleverantören Askås, är inne på samma linje.

- Det blir en ganska naturlig del vid ett tecknande av ett större samarbetsavtal, menar Mikael Kjellman, vd på Skincity.

Finns det någon särskild fördel för er med att ingå i Askås marknadsföring?

- Nej, inte mer än att vårt varumärke exponeras, vilket i de flesta fall såklart är positivt.

Säljchefen: "Ger ökad trovärdighet"

Att det blir allt vanligare att som leverantör vilja lyfta fram e-handlare i sin marknadsföring, är något som även Massi Najimi, försäljningschef på Ehandel.se har märkt av.

- Det är definitivt en trend att man, inte minst i nativeartiklar, vill lyfta fram ett case med en viktig kund. Det är ett sätt att visa vilka kunder man riktar sig till, och ett smart sätt att inkludera eller exkludera företag som du är ute efter, eller inte är ute efter, säger han till redaktionen.

Men även om trenden alltså har blivit starkare är det enligt Massi Najimi långt ifrån banbrytande att vilja lyfta fram kundcase i sin marknadsföring. Tvärtom är "storytelling" ett känt begrepp inom marknadsföring.

- Det är även något vi rekommenderar i diskussioner med befintliga partners, eftersom det ger en ökad trovärdighet. Om en annan e-handlare har använt ett företags tjänster bekräftar det att det, så att säga, fungerar på riktigt.

Brukar det vara svårt för leverantörerna att få med e-handlarna som case?

- Nej, har man ett bra samarbete och alla är nöjda brukar det inte vara några problem. Dessutom får ju båda parter i bästa fall publicitet, och då blir det “win-win” för de inblandade, säger Massi Najimi.

Konkurrenter börjar höra av sig

Men finns det då ingenting negativt med att vara ansiktet utåt i ett annat företags kampanj? Vi frågar runt och får besked om att det faktiskt finns en del saker man bör ta med i beräkningen innan man säger ja till leverantörernas frierier. 

- Man ser en ökad frekvens av säljsamtal och mejl från leverantörens konkurrenter, berättar Marcus Iveström på Junkyard.

- Visst kan det vara så. Tillgodoser en leverantör inte de förväntningar och krav som vi har, vill vi heller inte ställa upp som referens. Då är det ganska sannolikt att de inte levererar till andra kunder heller, tillägger Mikael Kjellman på Skincity.

Joel Falck på KitchenTime lyfter också fram vikten av att vara selektiv med vilka bolag man vill vara referens för.

- I grunden ser jag inget negativt med det så länge det är en leverantör som håller hög kvalité. Sen får det såklart inte gå till överdrift så att man urvattnar sitt varumärke, skriver han.

"En stolt samarbetspartner till PostNord"

För Partykungen, som alltså visades upp i samband med PostNords kritiserade förändring av varubreven, blev den senaste turen som affischnamn kanske dock lite väl dramatisk. Eftersom andra e-handlare var missnöjda med de nya varubrevsmåtten, hade de lite svårt att förstå hur en branschkollega kunde ställa sig bakom PostNords budskap på det sätt som Partykungen gjorde.

- När PostNord gjorde sitt utskick angående de nya varubrevs-måtten så fick jag ett antal e-handlare som hörde av sig och frågade om hur vi kunde vara så nöjda, när dom var så missnöjda, berättar Joel Svensson.

- Men vi kan inte annat än konstatera att för oss blev det en förbättring, då vi tvingades att gå över till Mypack, vilket jag tror att e-handelscommunityt också hade förståelse för. Även om PostNords varumärke har fått sig en törn i media den senaste tiden så är vi en stolt samarbetspartner och ser inga problem med att synas tillsammans med dem.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se