ANNONS

Med e-handeln i fokus - nu siktar de globalt: "Vi vet vad vi vill"

Charlotta Dahlqvist, vd för Linum
"Större satsningar väntar".

Designvarumärket Linum har sedan starten 1966 gått från traditionell grossist till en modern e-handlare. En central gestalt i den omvandlingen är Charlotta Dahlqvist, som anslöt till bolaget 2018.

Med gedigen erfarenhet av ledarskap och en stark drivkraft för digitalisering har hon varit en nyckelspelare i att förnya Linums affärsmodell. I dag står den digitala försäljningen för cirka 40 procent av bolagets totala omsättning.

Nu tar Charlotta ytterligare ett kliv – den här gången som vd för Linum.

LÄS ÄVEN: Hon blir VD - varumärket går 100% online: "Väljer att ta stålbadet"

Jag är såklart jätteglad över att ha fått förtroendet att framåt verka som vd, även om jag varit i bolaget ganska länge nu. Vi fortsätter vår resa på en väl upptrampad stig och vi vet vad vi vill och vad vi behöver, säger hon till Ehandel.

ANNONS

Samtidigt flyttar bolaget sitt huvudkontor till nya lokaler och stänger sin sista fysiska butik.

Fokus framöver är tydligt: lönsam tillväxt. Fysiska satsningar är inte helt avskrivna, men i så fall som punktinsatser med korttidskontrakt. Den stora tyngdpunkten ligger på att växa digitalt genom B2C och B2B.

Vi fokuserar främst online, även om vi inte utesluter fysiska satsningar, och driver försäljning via våra tre trygga affärsområden, B2B, Amazon samt den egna e-handeln, säger Charlotta.

Linum har under de senaste åren vuxit till en "lätt och snabbrörlig verksamhet", som Charlotta Dahlqvist själv beskriver det. I linje med detta fortsätter bolaget att utvecklas.

För att möta de växande kraven på marknaden planerar Linum därför att intensifiera sitt arbete med sortimentet under nästa år. Detta kräver ny kompetens och ytterligare expertis, något som bolaget nu aktivt förbereder sig för.

Vi kommer att se över och trygga ny kompetens i arbetslaget nästa år, då Linum börjar arbeta mer aktivt med sortimentet igen. Vi sätter ånyo produkten i fokus, börjar finjustera och ser om vi inte kan nå ännu fler med våra signaturprodukter.

För att nå sina internationella tillväxtmål kommer Linum att sätta extra fokus på att etablera en starkare närvaro i Europa.

Samtliga säljkanaler kommer att öka i år och vi hoppas gå in i 2025 med bra styrfart. Nästa år väntar större satsningar på B2B internationellt, där framför allt Tyskland och Frankrike är av intresse, säger Charlotta.

Trots att Charlotta Dahlqvist tveklöst är kvalificerad för vd-rollen, väcks frågan varför den tidigare vd:n, Gunilla Brisinger, lämnar sin post. Pressmeddelandet nämner att hon tar plats i bolagets styrelse, men någon förklaring till varför hon kliver av som vd framgår inte.

Gunilla har varit vd för Linum sedan 2013, så hon har suttit länge på posten. Jag kan inte tala för henne, men verksamheten är ju en helt annan idag än då och därav är det naturligt att ledarskapet också förändras, förklarar Charlotta.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap