Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Maxa köpupplevelsen för era kunder (och få dem att komma tillbaka)

Vill ni göra era kunder nöjdare och ännu mer lojala? Då bör ni lägga mer krut på en del i shoppingupplevelsen som många glömmer – eller medvetet prioriterar bort: Returhanteringen. ”Genom att värna om kundens behov genom hela köpresan ökar chansen att de stannar kvar hos företaget”, säger Wilhelm Hamilton, vd på ReclaimIT.        

Att handla online 2021 är på många sätt en extremt strömlinjeformad upplevelse. Kunden ser en annons för en produkt den vill ha, annonsen tar kunden till en köpsajt där produkten läggs i varukorgen. Leverans- och betalningssätt väljs, och om köpet inte genomförs direkt ramlar det efter en stund in mailpåminnelser om att varan väntar där kunden lämnade den. 

Negativt när attityden mot kunder ändras i returfasen

Men vad händer när köpet är genomfört och varan är på väg? Onlineshopping innebär också att kunder kommer att få produkter de vill returnera av olika anledningar. I många fall är det här den hittills smidiga köpupplevelsen förvandlas till något mer obekvämt, och i värsta fall innebär det en missnöjd och i förlängningen förlorad kund.

”I returfasen möts kunder ofta av en annan tonalitet, eftersom de ses mer som en kostnad än en intäkt. Men att rekrytera en ny kund – istället för att göra den man redan har nöjd – kostar fem gånger så mycket”, säger Wilhelm Hamilton.

Fördelarna med att använda sig av Reclaimit för returer

Så hur behåller man kunderna, även om de väljer att returnera varor?
Med hjälp av Reclaimits SaaS-lösning – där vilket ehandelsbolag som helst utforma en skräddarsydd returprocess, som gör upplevelsen mycket mer behaglig.

För kunderna har systemet en rad fördelar:

  • En mer personlig upplevelse genom hela processen
  • Snabbare och mindre krångliga returer
  • Smidigare kundservice när det uppstår frågor
  • Kortare tid innan pengarna är tillbaka på kontot
  • En mer direkt återkoppling när det gäller serviceärenden


”Vissa företag vill ge kunderna gratis returfrakt, andra vill ge 100 dagars returrätt, en del vill ge sina kunden möjligheten att få pengarna tillbaka redan när de lämnar in varan på posten. Vi ger företag verktygen för att kundens lojalitet till varumärket ska bevaras genom hela köpprocessen.”

”Dags att fler börjar inse vikten av en bra returhantering”

Reclaimit har sedan starten 2001 hanterat över 16 miljoner returprocesser, och företagets undersökningar visar på vikten av en bra returhantering. 60% av alla konsumenter vill kunna välja retursätt på en vara, 47% kan tänka sig att betala för att returprocessen ska gå smidigare och hela 75% av onlineshoppare mellan 18 och 35 har avstått ett köp eftersom de kanske kommer att behöva returnera varan. Det visar en undersökning som Reclaimit genomfört.

Vad tycker kunderna om er returhantering? Ladda ner Reclaimits gratisguide här!

”Vi kan garantera en smidig returprocess, som passar den individuella kunden perfekt. Oavsett var i köpresan de befinner sig så knyter vi ihop den. För en retur är första steget på en ny köpresa, och det är dags att fler företag börjar inse det. Om de inte fokuserar mer på en bra returupplevelse så riskerar de att tappa fler kunder än nödvändigt”, avslutar Wilhelm Hamilton.